Jag skapar ett brev med ett eget filnamn i nummerserie genom att dra igång Word från .net, när wordsessionen startats kör jag ett makro som ligger i mallfilen som jag öppnar. Det går alldeles utmärkt första gången. Vad finns det för sparnings alternativ, Nu skrivs filen över varenda gång istället för att jag får en fråga om jag vill ersätta det som redan finns på servern, jag vill att brevet endast ska skapas upp en gång och att andra gången man går in i det så öppnas filen. Gör jag det lämpligast genom att kolla om filen på servern finns först med en if sats och öppnar det om det redan finns istället för att skapa ett nytt, eller finns det ngt annat smart sätt, med alternativa typer av sparningar i Word som jag kan anropa från .net. Anders, Hej, förstår att inlägget inte är helt tydligt. Vad jag gör är helt enkelt följande: Anders,Skriver över befintlig fil
mvh // AndersSv: Skriver över befintlig fil
Ditt inlägg är inte helt tydligt. Du börjar med att säga att du skapar ett brev med ett filnamn i en nummerserie sen säger du att du får krockar i filnamnen och att du måste kontrollera dessa? För att kontroller om filen redan finns så kan du använda den statiska metoden <b>Exists</b> på <b>File</b> klassen som du hittar i <b>System.IO</b> namnrymnden.
För mer information om hur Word beter sig och hur de olika metoderna som Word ställer till ditt förfogan fungerar så rekommonderar jag dig att titta i API dokumentationen för programmet.
Hoppas detta hjälper!Sv: Skriver över befintlig fil
1. Hämtar information ur en SQL databas, därifrån får jag ett nytt brenummer varje gång jag hämtar.
2. Skapar ett brev i MSWord genom att använda objectet Word.Application, detta brev sparas på en server och därefter körs ett makro som ligger i mallfilen (brev.dot) som läser in adresser mm i brevet.
3. Som sagt det ovanstående fungerar utmärkt. Men när användaren skall gå tillbaka och öppna brevet vid ett senare tillfället från denna registreringsfunktion och samma programsnutt körs en gång till som problemet uppstår. man får inte några meddelanden om att filen redan finns utan den som skapades tidigare skrivs över direkt utan varningar.
Jag har tidigare använt mig av <b>dir</b>. Jag ska läsa lite om <b>Exists</b> så får vi se om jag kan klura ut en lösning.
Är du med mer på vad jag menar och har fler bra förslag får du gärna tala om det.
Tack för tipset!
mvh // AndersSv: Skriver över befintlig fil
Ja! Det var en tydlig beskriving. Jag har tyvärr inte API dokumentationen för Word COM objketet till hands just nu så jag kan inte se om det finns något där i som skulle kunna informera dig om filen redan finns, dvs att den kommer att skrivas över eller inte.
<b>Exists</b> är en lösning som du skulle kunna använda om den inte gör det. Kontrollera då om den returnerar <b>true</b> och i så fall får du speciall behandla det, t.ex genom att informera användaren om detta och låta honom/henne välja eller sköta detta enligt någon namngivningspolicy (löpnummer etc).