Oj, jag känner mig vilsen och smärre korkad för att jag inte hittat lösning på detta enkla problem. Du måste göra en between med klockslag Kort datum det vill säga smalldatetime kapar endast sekunderna.... Ja den lösningen ser rimlig ut för att inte säga helt trolig. Nä, jag går fortfarande bet. Ahhhh nu funkar det.Problem med SQL string för Access Datumintervall i vb.net
Att sortera ut poster med datum var inte så lätt som jag trodde.
Jag försöker nu minska ner problemet till att bara lista poster med ett fix datum.
Dvs alla poster som har datum 2004-06-14 i min Access databas
Detta trodde jag skulle fungera:
SELECT * FROM MINDATABAS WHERE 'InvoiceDate' = #2004-06-14#
Jag vet att datumet finns i databasen kolumn InvoiceDate men inte får jag fram den för det.
Om jag ändrar till att söka efter datum som är mer än valt datum så får jag alla poster inklusive de med tidigare datum.
SELECT * FROM MINDATABAS WHERE 'InvoiceDate' > #2004-06-14#
Om jag söker efter datum med mindre än:
SELECT * FROM MINDATABAS WHERE 'InvoiceDate' < #2004-06-14#
Får jag inga poster.
I min Accessdatabas har jag valt columnen InvoiceDate till Datum/Tid Kort Datum vilket borde ta bort tiden om det skulle vara problemet.
Jag misstänker att det är fel på formatet på datumet men jag har försökt med många varianter.
#2004-06-14#
#2004/06/14#
#14/06/2004# etc etc
Att sortera ut poster i en access databas bör höra till det mer vanliga men jag har sökt förgäves på Google för att hitta en lösning. Troligtvis är anledningen att det bara är jag som är en noob.
Finns det någon som har en lösning på mitt problem?
MVH
Niklas
Sv: Problem med SQL string för Access Datumintervall i vb.net
'InvoiceDate' Between #2004-06-14 00:00:00# AND #2004-06-14 23:59:59#Sv: Problem med SQL string för Access Datumintervall i vb.net
du blir aldrig av med timmar och minuter. Tyvärr! Har också haft behov av sådana datumfält.Sv: Problem med SQL string för Access Datumintervall i vb.net
Jag skall testa den i morgon för nu är det dags att räkna får.
Jag trodde man fick bort klocksget genom att använda kort datum i access. Men, oavsätt om man har kort datum eller inte så syns klockan inte i accessdatabasen vilket kan lura en noob som mej.
Jag återkommer med info om hur jag lyckades eller inte.
Tack för hjälpen
MVH
NiklasSv: Problem med SQL string för Access Datumintervall i vb.net
Finns det någon som har en kodsnutt de använder för att fylla ett dataset med data mellan angivna datum via en sql fråga?
Det vore ju dumt att behöva ladda upp hela databasen i minnet och sedan itterera sig igenom.
MVH
NiklasSv: Problem med SQL string för Access Datumintervall i vb.net
Lite fel format bara.
Här är en sql sträng som fungerar för att solla ut mellan satta datum:
SELECT * FROM MYDATA WHERE InvoiceDate BETWEEN #12/15/2003# And #01/15/2004#;
MVH
Niklas