Hej jono, Tusen tack AndreasSkicka en sträng från en Textbox till en DataGrid
Går det att skicka en sträng från en textbox till en datagrid. Den skall skapa en ny rad och lägga strängen i en specifik kolumn.
Hoppas det går.
Tack på förhandSv: Skicka en sträng från en Textbox till en DataGrid
Varje textbox har en händelse som heter <b>TextChanged</b> som du kan lyssna på. Denna inträffar när innehållet i textboxen ändras. Vad du så skall göra är att hämta ut datakällan från din grid och lägga till en ny rad och fylla i kolumnerna. För att hämta ut datakällan använder du (i mitt exempel heter gridden Grid1 och min datakälla är ett DataTable. Tabellen har två kolumner).
Private Sub TextBox1_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TextBox1.TextChanged
Dim myTable As DataTable
myTable = CType(Grid1.DataSource, DataTable)
Dim rowVals(2) As Object
rowVals(0) = "Fast värde"
rowVals(1) = TextBox1.Text
myTable.Rows.Add(rowVals)
End Sub
<b>PS.</b> Detta är totalt otestad kod, skriven på frihand utan någon editor så det finns troligen något/några fel, men jag tror den skall ge dig en uppfattning om hur man går till väga.
Hoppas det löser sig!
Sv: Skicka en sträng från en Textbox till en DataGrid
Det fungerade perfekt resultatet blev slående likt ditt förslag.
Jag ändrade på suben för att jag hade kolumner som måste innehålla värden, då fungerade det bättrre med en knapp.
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim myTable As DataTable
myTable = CType(DataGrid1.DataSource, DataTable)
Dim rowVals(6) As Object
rowVals(6) = Txt1.Text
rowVals(4) = Txt2.Text
myTable.Rows.Add(rowVals)
End Sub
Tack än en gång
Jörgen Nordahl