Försöker lära mig olika sätt att hämta info från en hemsida. Ööö, vad vill du åstadkomma Ola? Jag vill förstå varför denna kod inte fungerar. Som jag ser det är detta ett smartare sätt än att tugga igenom en hel sida tecken för tecken. Men det tycks inte vara någon som fixar det i VB.Net. Jag har flera fungerande exempel till VB men det hjälper föga. I grund och botten är en HTML fil en XML fil med starttaggar och sluttaggar så det är ju det du försöker göra... Jag kommer ev. att få ADSL hemma inom någon månad. Om det fungerar (har ca 1 mil till stationen) så kommer jag att efterhand lära mig och där efter sätta upp en server hemma. Men tiden måste gå för att bitarna ska falla på plats. Jag kommer ev. att få ADSL hemma inom någon månad. Om det fungerar (har ca 1 mil till stationen) så kommer jag att efterhand lära mig och där efter sätta upp en server hemma. Men tiden måste gå för att bitarna ska falla på plats. Ok, nå en sak är i alla fall fel och det är att du inte har deklarerat variabeln "hTable". Hur lägger jag ut en WebBrowser? I Excel kan jag fixa det men hur gör jag i BV.Net? För att läsa direkt från en websida har du ju en massa kod redan. Det är tur att du finns Thomas..... och det fixar sig nog nu ska du se. Nu har jag lyckats infoga en Browser på Formen. Det fungerade på en dator men när jag försöker på en annan så får jag följande felkod: Har du sett till att .NET Framework är installerat på den andra datorn ? Om du har använt dig av ActiveX kontrollen måste den också skickas med till alla andra datorer som inte har den... Upptäckte att koden bara fungerar när jag kör den från VB.Net. exe filen från BIN mappen fungerar inte på någon av maskinerna. Så läget är lite annorlunda. Då kanske svaret är mer givet? Då skulle det ju kunna vara någon referens som inte fungerar för att man flyttar på exe filen eller så är någon sökväg fel...mshtml.IHTMLElementCollection
Denna kod har jag fått hjälp med, men den är för VB. Eftersom jag använder VB.Net måste jag översätta den. Dessutom är jag inte säker på att den är fullständig. Jag har själv lagt till "mshtml" i "mshtml.IHTMLElementCollection" men fortfarande skriker VB.Net vid Browser och "hTable".
Kan någon rätta till koden är jag mycket tacksam. Gärna med en och annan förklarande textrad eftersom jag är nybörjare på det här.
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim hcTables As mshtml.IHTMLElementCollection
hcTables = Browser.Document.getElementsByTagName("TABLE")
Dim DataPaSida(100) As String
Dim counter As Integer
For Each hTable In hcTables
For Each hcell2 In hcell.cells
counter = counter + 1
DataPaSida(counter) = hcell2.innerText
Next
Next
End Sub
mvh OlaSv: mshtml.IHTMLElementCollection
Du har ju redan fått olika kodsnuttar som hämtar ner källkoden till HTML...
Hur går det med Internet och 3G då?
Ligger det på is eller? =)
Mvh,
ThomasSv: mshtml.IHTMLElementCollection
”Internet och 3G” ligger tillfälligt på is. Eftersom den smartaste lösningen, som jag ser det, kräver ännu mer kunskaper och eftersom jag började programmera i början av maj i år så får det vänta lite.
Mvh OlaSv: mshtml.IHTMLElementCollection
Finns nog flera olika sätt att göra det där på, tyvärr har jag aldrig brytt mig om att kolla på det eftersom jag alltid använder Regular Expressions för mina mer avancerade stränghanteringar...
Kan du inte använda Regular Expressions istället?
Och "Internet & 3G" är nog inte så hemskt svårt att göra, det enda som krävs för den mest optimala lösningen är att du har en server som kan köra ASP.NET som du kommer åt från internet.
Kan vara en egen server eller ett Webhotell...
Mvh,
Kan säkert använda Regular Expressions. Men det måste ju gå att få detta att fungera också.
Det är lite snurrigt just nu. Vet inte om det är fel i koden eller om det är något System jag måste importera eller osv. Det är så man börjar längta efter en gammal hederlig ABC 800 från 80 talet med Basic och ”GOTO” lite här och där. Det fungerade i nästan alla lägen……..
Kan säkert använda Regular Expressions. Men det måste ju gå att få detta att fungera också.
Det är lite snurrigt just nu. Vet inte om det är fel i koden eller om det är något System jag måste importera eller osv. Det är så man börjar längta efter en gammal hederlig ABC 800 från 80 talet med Basic och ”GOTO” lite här och där. Det fungerade i nästan alla lägen……..Sv: mshtml.IHTMLElementCollection
Gissar att det ska vara IHTMLElement.
Kommar du åt ett Browserobjekt?
Vad har du importerat och refererat till?
Mvh,
Om jag inte vill ”läsa från WebBrowsern” (för det är väl det jag försöker) utan direkt från en Websida så måste jag göra på något annat sätt….Hur?
Det är ju bearbetningen som du är ute efter att hantera, inte själva nerladdningen...
Hmm, tror det ska gå att slänga in texten i ett XMLDocument och hantera det därifrån, har dock inte testat...
Men ta en titt på XMLDocument som finns i namespace System.XML, kan vara det du letar efter...
Mvh,
Tack för hjälpen!
”Registered JIT debugger is not available.”
Vad betyder detta?
Någon som vet och har en lösning?
Sv: mshtml.IHTMLElementCollection
Mer kan jag inte komma på just nu...
Mvh,
Testa kompilera ihop som release och gå in i den nya release mappen som skapats, där ska enbart filer som måste hänga ihop med exe filen ligga om jag inte kommer ihåg fel...
Mvh,
Thomas