Har fått hjärnsläpp ... min applikation vägrar att sätt myRow som Datarow hur jag än bär mej åt. Svårt att säga utan information om vilket Exception du får men har du missat : Exeption är "Objektsreferens har ej satts till en instans av ett objekt" vilket stämmer då jag inte får till row variabeln ...... Strandberg, Hehe ..... huvet på spiken Håkan .... stirra mej blind på myRow .... det var dataset som var felaktigt dimmensionerat ........ Strandberg,myRow as DataRow ...... funkar ej !? :o(
Vad är det jag missat ... har provat att deklarara den på ett flertal sätt utan framgång.
<code>
Public Sub updKundlista(ByRef bolAf As Boolean)
' uppdaterar kunder i söklistan för order
' hämtas från laddat dataset
lvwKund.Clear()
Dim myRow As DataRow
For Each myRow In dsKunder.Tables("kunder").Rows
If myRow("af").ToString = Convert.ToChar(bolAf) Then
Dim itemX As ListViewItem = New ListViewItem
itemX.Text = myRow(1)
itemX.SubItems(1) = myRow(2)
itemX.SubItems(2) = myRow(0)
lvwKund.Items.Add(itemX)
End If
Next
myRow = Nothing
End Sub
</code>Sv: myRow as DataRow ...... funkar ej !? :o(
Imports System.DataSv: myRow as DataRow ...... funkar ej !? :o(
Och jag har med Imports.System.Data ....Sv: myRow as DataRow ...... funkar ej !? :o(
På vilken rad? Skulle gissa på någon av följande
For Each myRow In dsKunder.Tables("kunder").Rows
lvwKund.Items.Add(itemX)
Sv: myRow as DataRow ...... funkar ej !? :o(
Är rätt färsk på .NET .... men utgick ifrån att myRow var felaktig då just den kodraden hoppades över när jag körde applikationen med trace och variabeln var Nothing ända tills den hämtade första radvärdet .... har lite svårt att få grepp ....... men men ...... bara å bita ihop .. tack för hjälpen ..Sv: myRow as DataRow ...... funkar ej !? :o(
Den hårds skolan är den bästa skolan. Man lär sig av sina misstag, som det så bekant heter. =)