Har ett litet program som hämtar info om några aktier från webben. Sparade denna info från början i en textfil men bestämde mig för ett tag sedan att jag ville ha mer ordning och reda på informationen. Så jag körde huvudet rakt in i databas världen. Jag har flera böcker som tar upp ADO.NET men ingen på det vis som jag behöver. Jag vet inte om det är jag som läser frågan konstigt men för mig så verkar svaren vara:Databasfråga
Det är inget problem med att skapa basen, det kan jag ju göra i Access. Men sedan blir det värre…..
Anta att jag har en Access databas med namnet ”aktier”. I basen finns en tabell med namnet ”listan”. I tabellen finns fyra kolumner med benämningarna ”namn”, ”högsta”, ”lägst”, ”senast”.
I tabellen ska det lagras info om 5-10 aktier. Tabellen kommer att uppdateras varje morron och antalet aktier (poster) kommer alltså att variera. Det kommer också att vara olika aktier varje dag.
Min första fråga är: hur ser koden ut för att rensa tabellen från alla poster?
Nästa fråga gäller hur jag fyller tabellen med ny info. Informationen hämtar jag från nätet och den ligger i fyra olika variabler: namn(x), högsta(x), lägsta(x) och senast(x). Hur ser koden ut för att få denna info i i tabellen?
Mvh OlaSv: Databasfråga
1. För att rensa en tabell på data kör du "DELETE * FROM tblNamn"
2. För att lägga in ny data loopar du igenom den lista du hämtat med ny info och för varje rad gör du en INSERT.
Som sagt, antingen är hela "problemet" barnsligt enkelt eller så läser jag dina frågor fel.