Hej Hej, jag har brottats med samma problem, man kan inte lägga till textboxar i cellerna och därför får du helt enkelt gå över till en datagrid-kontroll istället för att kunna arbeta på det sätt som du tänkt dig. Hej Anna-Karin,Listview - subitem
Jag har en listview med två kolumner där den högra kolumnen är ett subitem. Det jag egentligen vill är att man ska kunna ändra texten i den högra kolumnen medan den vänstra är Read-Only, men antingen är jag helt puckad eller så går det inte för jag har försökt massor av olika sätt, och kollat runt på webben.
Om det nu inte går är jag beredd att ta till alternativa lösningar. Är det någon som vet om man kan ha två items (i två kolumner) bredvid varandra, eller måste det ena alltid vara ett subitem till den andra.
Annars kan jag tänka mig att man klickar på sin listview och då kommer det upp en textruta där man får skriva sin nya textsträng, men just nu får jag inte det heller att fungera. Kan man ändra texten på ett subitem till en listview i run-time över huvud taget???
Tacksam för vilka upplysningar som helst som kan få mig in på ett nytt spår!
Mvh
A-KSv: Listview - subitem
Sv: Listview - subitem
Tyvärr är det så ListView:n fungerar, första kolumnen (ListViewItems) är redigerbar och resterande kolumner (ListViewSubItems) är ej redigerbara ur användarens synvinkel. Självklart kan du redigera texten i en SubItem via kod, men användaren kan inte redigera den.
Det går alltså inte att ha mer än en redigerbar kolumn eller att flytta den redigerbara kolumnen till t ex kolumn 2. Du blir nog tvungen att jobba med en "riktig" grid i stället för att åstadkomma det du vill.