Som rubriken lyder. mrWize, Tyvärr.....funkade inte (win xp professional) Kolla i nyckeln HKLM/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Uninstall i registret. Där borde det stå... tackar, tackar!!!! mrWize, Det gör inget ... det rätta kom ju nu :)Hur komma åt "Add or Remove programs"?
hur kommer man åt denna lista programmeringsmässigt?
Är det någon speciell nyckel i registret?
cya,
/PatrikBSv: Hur komma åt "Add or Remove programs"?
Prova följande kod =)
Imports System.Diagnostics
Process.Start("rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL appwiz.cpl")
Sv: Hur komma åt "Add or Remove programs"?
Meddelande:An unhandled exception of type 'System.ComponentModel.Win32Exception' occured in System.dll
The system can not find the file specified
Det jag vill åt är att kunna lista ut alla installerade program (när en användare loggar in) och därefter kunna behandla den informationen (kontrollera att vi har tillräckligt många licenser osv).
Något annat sätt?
cya,
allt kommer ju inte med där, men dock en hel del så man klarar sig en stund
Tack & cya,
Ber hemskt om ursäkt.. blev lite fel syntax i ren hast
Process.Start("rundll32.exe", "shell32.dll,Control_RunDLL appwiz.cpl")
Men, den startar bara upp listan, det jag vill är att kunna läsa listan, trycka in det i en databas och därifrån kunna köra lite rapporter på vad som finns installerat på våra maskiner :o
Själv förfarandet kommer att köras med jämna intervall, vid inloggning .....
Registerhacket funkar, visar samma lista med program som dialogen "Add or Remove programs" ... dock kommer ju inte allt med där :(
Att söka efter alla exe-filer, vid en inloggning, tar ju lite tid om det finns många filer på klienterna, och således inte ett alternativ.
men, jag tror nog att jag kan klara mig med detta ett tag ... tar ju de "vanligaste" förekommande programmen och underlättar jobbet och kontrollen blir lite lättare (antal installerade program jämfört mot antal giltiga licenser)
cya & thx,
/PatrikB