Sitter ock jobbar emot en mySql databas. Konvertera värdet till en Integer först då (förutsatt att det inte är för stort), exempelvis med Convert klassen. Jo det vet jag liksom redan ..... men tänkte man kunde komma runt detta på nått enklare sätt ..... ja bortsett från att ge fan i och jaga kolumnstorlek.Int och Uint ...... bästa hantering ......
I designen av den så ska man ju använda så små kolumntyper som möjligt i realtion till dess inputvärden.
Det gjorde att jag valde att använda Unsigned på vissa kolumner där jag endast skulle ha positiva värden, för det negativa spannet hade jag ju ingen nytta av.
Ett "problem" med detta är att vid jämförande beräkningar i vb.net kan man inte jämföra en Int mot tex. en Uint32 utan man måste konvertera hit å dit ........
Kanske jag valt en tokig lösning eller kanske jag tänker fel ..... kom gärna med kommentarer och förslag på hur man enklast haterar detta !Sv: Int och Uint ...... kan inte jämföras
MSSv: Int och Uint ...... bästa hantering ......
Nu kanske inte tinyInt är så mycker vunnet mot int i en mySql så man kanske ska ge fan i och jag ..... hmmm