Hej du behöver två textboxar Tackar.. Efter en del pulande får jag följande att fungera, dvs en MsgBox bekräftar vilken knapp som tryckts. Timer och Tangent och mushändelser i VB.NET
Finns någon som har ett snabbexempel över hur Timer kan användas för nedräkning med visst start-slutvärde samt....
Är det någon som har en bra referens, och eller exempel över tangent, och mushändelser i VB.NET. Jag vill kunna presentera vilken musknapp eller tangent som tryckts ned. Exempelvis i en TextBox eller dylikt.
mvh
TobbeSv: Tangent och mushändelser i VB.NET
<code>
Private Sub TextBox2_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles TextBox2.KeyDown
TextBox1.Text = e.KeyData.ToString
End Sub
Private Sub TextBox2_MouseDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.MouseEventArgs) Handles TextBox2.MouseDown
If e.Clicks = 2 Then
TextBox1.Text = "Dubbelklick " & e.Button.ToString & " knapp"
Else
TextBox1.Text = "Enkelklick " & e.Button.ToString & " knapp"
End If
End Sub
</code>Sv: Tangent och mushändelser i VB.NET
Börjar greppa så smått. Hur kan jag använda formuläret istället för att klicka i TextBox2 som i detta fallet? Lyckas bara producera fel vid eget meckande.. :-)
mvh
TobbeSv: Tangent och mushändelser i VB.NET
Vad jag inte blir klok på är hur jag sätter ihop dessa händelser för gemensam visning i samma MsgBox. Tex om Alt och Left (musknapp) tryckts samtidigt
Public Sub Form1_MouseClick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.MouseEventArgs)
MsgBox(e.Button.ToString(), MsgBoxStyle.Information)
End Sub
Public Sub Form1_KeyClick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs)
Dim x As String
If e.Alt.ToString() = True Then
x = "Alt"
ElseIf e.Control.ToString() = True Then
x = "Ctrl"
ElseIf e.Shift.ToString() = True Then
x = "Shift"
End If
MsgBox(x, MsgBoxStyle.Information)
End Sub
mvh Tobbe