Har konvereterat enl. mindre VB6 applikation till NET med givetviss en hel del felaktigheter som måste rättas till vilket inte är något problem .... Option Explicit har inget med syntaxfel att göra. Den avgör om du EXPLICIT måste deklarera alla variabler du använder eller om IMPLICITA ("osynliga") variant/object ska deklareras när en ny variabel upptäcks i koden som inte är deklarerad. Ok ... kanske lite felformulerad fråga ...... Du missade nog vad han skrev.. Option Explicit = Du behöver inte deklarera variabeln explicit (själv) för att använda den. Option Strict = Du kan inte tilldela en variabel "fel" typ (t.ex tilldela en sträng en int utan att konvertera den först). Men nu blir jag än mer snurrig .... vart man än tittar så står det att rekommendationen är att köra med Option Explicit ON ... för att få variablerna verifierade som deklarerade ... det ni påstår är ju tvärtom .........."Option Explicit = Du behöver inte deklarera variabeln" Det du missförstår är att det är <b>variabler</b> som du inte kan använda hur som helst när du använder option explicit, inte funktionsnamn. ok ok ....... hur som haver så regerar inte min .net på nått av dom ...... får nog skapa ett nytt projekt och flytta över formulären ett å ett då konverteringen verkar ha ställt till det ....Option Explicit strul .....
Problemet är att Option Explicit verkar inte funka ..... har den på i Project setupen och även överst i aktuell modul utan framgång ..... NET känner inte av syntaxfel ....
Nån som har en idé vad det kan bero på ?Sv: Option Explicit strul .....
Option Strict On förbjuder implicita typkonverteringar typ :
Option Strict On
Option Explicit On
Dim s as string
s=10 ' Smäller här p g a Option Strict
i=10 ' Smäller här p g a Option Explicit
Sv: Option Explicit strul .....
Det är just det som inte funkar ... felaktigt deklarerade variabler känns inte igen trotts att option explicit är on på alla tänkbara ställen ...
Inte ens en färdig anrop eller vad det kallas tex ... myCommand.ExecuteReader() .... om jag skulle skriva ... myCommand.ExecuteRe() .... så reagerar inte .net det minsta.... skitskumt.
Provat att stänga ner och starta upp utan förändring ....
Provat att öppna andra project och där funkar det .... blir snurrig på detta !! :o(Sv: Option Explicit strul .....