Hej öh? om jag tar K * (r / 100) Varför tar du K * (r / 100)? Det ger ju bara räntan för ett år... Du skriver själv att man skall använda K * (1 + r / 100)^n. Är det funktionen för ^ du inte hittar, eller vad är problemet? ja,jag kan inte få min funktion att räkna ut detta, men sedan är det också att jag vill samtidigt få ut totala summan och inte bara räntan (insatt belopp + ränta) <b>jag vill samtidigt få ut totala summan och inte bara räntan (insatt belopp + ränta)</b> jag kom på vad jag hade missat, jag håller precis på med att lära mig programmering, så jag ser inte allt direkt, och det var ett tag sedan jag räknade matte också Det där tycker jag ser korrekt ut med mina VB.NET-ovana ögon... jag får svaret 1075, och det jag var ute efterDesperat - ränteberäkning förtydligande
Jag försöker att göra en beräkning för hur mycket pengar man får efter n år, matteformlen är
K*(1+r/100)^n, där k=insats r=% n=år, men jag vet inte hur jag ska skriva funktionen som returnerar detta
om jag tar K * (r / 100)
där ex k=1000 och r 7,5%, så blir svaret 75kr, och jag vill att svaret ska bli 1075kr, samt att jag vill ta reda på om jag sparar pengarna x-antal år hur myket får jag då totalt
år1 = 1075
år2= 1155,625
ex som ovan år 2 blir 1075*1,075% = 1155,625 osv
man ska kunna själv fylla i vad k,r och n har för värden Sv: Desperat - ränteberäkning efter n år
till exempel:
K*(1+r/100)^n
eller?
Du får nog förtydliga dig lite?Sv: Desperat - ränteberäkning efter n år, förtydligande
där ex k=1000 och r 7,5%, så blir svaret 75kr, och jag vill att svaret ska bli 1075kr, samt att jag vill ta reda på om jag sparar pengarna x-antal år hur myket får jag då totalt
år1 = 1075
år2= 1155,625
ex som ovan år 2 blir 1075*1,075% = 1155,625 osv
man ska kunna själv fylla i vad k,r och n har för värdenSv: Desperat - ränteberäkning efter n år, förtydligande
Sv: Desperat - ränteberäkning efter n år, förtydligande
Sv: Desperat - ränteberäkning efter n år, förtydligande
Jo, det är just detta som K * (1 + r / 100)^n ger.
Hur ser din funktion ut?Sv: Desperat - ränteberäkning efter n år, förtydligande
och helt rätt min funktion stämmer och viasar rätt nu,
Private Function Kapital(ByVal k As Single, ByVal r As Single, ByVal n As Integer) As Single
Return k * (1 + r / 100) ^ n
End Function
tack för ert tålamod med en nybörjareSv: Desperat - ränteberäkning efter n år, förtydligande
Vad får du för resultat om du anropar den med k=1000, r=7.5 och n=1?Sv: Desperat - ränteberäkning efter n år, förtydligande