Hej Du ställer en fråga som många ställt sig själv så du är inte ensam om beslutet. När det gäller inlärningströskeln så får du inse att det är inte vb längre, det är ett helt nytt programspråk helt enkelt. Okey, kunde nästan gissa mig till detta svar!! Tja, vi kan säga såhär... Om du skippar .net så kommer saker gå rasande fort i början... Men inte efter ett tag; inte när du börjar se alla de dumma begränsningar som man fått bort i .net :) Okey,men finns det inga likheter i vb kod och .NET då om jag nu bestämer mig för att använda vb.net?? Eddy, Mellan vb 6 och vb.net sklijer en hel del, endast delar av syntaxen är samma. Mellan c# och vb.net skiljer ännu mindre. Tar kanske en dag eller två extra att få kläm på c# istället för vb.net eftersom att du inte behöver lära om dig så mycket. Eddy, har funderat lite och kommit fram till ett svar! Jag upptäckte den här tråden lite för sent. Men jag har en del synpunkter - dels för att även jag står inför den här frågeställningen, dels för att jag har ett lite annat perspektiv på objektorienterad programmering eftersom jag har mest erfarenhet från Smalltalk. Så därför skriver jag trots att det finns en bock i kanten. Edit and countinue kommer visst till C#. Dessutom kommer refactoring stöd vilket VB.NET inte har. Vilket språk ska jag använda???
Jag har tänkt göra ett tidsregistreringprogram! Saken jag funderar på nu är vilket språk som är lämpligt att använda??
Jag har använt Visual basic för ett par år sedan då jag även tog några kurser samt att jag arbetat en del med asp där jag använt VB. Men finns det några negativa sidor med det?
Programet ska kunna skriva mot en sql databas på en server?
Vad skiljer VBA och VB samt VB.NET?? Ska man kanske använda några av dessa istället?? inlärningströskel? hög?
Är VB.NET uppföljare till VB???
Jag vill ju även att programet ska vara kompatibelt med Win 2000 samt Win98 om möjligt???
Har även tillgång till Visual Studio .NET om det kan underlätta för något av språken??
Tacksam för lite vägledning innan jag börjar med detta??
MvhSv: Vilket språk ska jag använda???
Många förespråkar c# då man inte luras att skriva gammal vb eller asp. Jag säger, varför krångla till det med ny syntax till 100%, man kan ju känna sig för med vb.net och på så sätt ta det lite lugnare framåt under utbildningsfasen. Därefter är det fritt att välja - jag tror det är en smaksak för alla.
Vad jag kan säga är att vb.net kommer iom nästa version släppa "edit-and continue" som gjort VB så kraftfullt, dvs att kunna ändra i koden medan man kör och i vissa fall är detta enormt tidsbesparande. C# kommer inte att göra detta, men har samtidigt flera andra finesser. Så Microsoft verkar bestämma sig för att låta det vara två helt olika språk samt innehållsmässigt.
Så vad händer, svaret på din fråga blir nog "ta en enkrona och kasta upp den i luften". Det är hugget som stucket. Sv: Vilket språk ska jag använda???
Men om man tar t.ex C# . har aldrig sett sådan kod? VB som jag höll på med en del för några år sedan då?? Känns inte det igen i VB.NET eller är det helt olika?
Jag provade några rader kod med ASP.NET för ett par veckor sedan, hur skiljer det sig från VB.NET ???
Är det inga kopplingar inga kopplingar mellan VB, VB.NET, ASP.NET. Känns som om man kan dra nytta av den lilla erfarenhet man har från VB, ASP så gör jag hellre det, än att börjar med något helt okänt..
VB.NET och C#... Vad skiljer dom? Något mer kompatibelt? bättre funktioner?? Snabbare???
tack för tipsen.Sv: Vilket språk ska jag använda???
Ang. vb resp. c# så föredrar jag c# av den anledningen att det är enklare att skriva snygg kod. Omställningen vb.net -> c# tog 3 dagar för mig ungefär ;) Och påstå nu inte att vb.net eller c# är okänt; de är toppmoderna och används att många tusen utvecklare redan :)
Vb.net resp. c# skiljer sig lite, men de genererar exakt samma "kompilerade" filer i slutändan ändå, bara annan syntax + andra finesser. .Net är snabbare än asp/vb 6Sv: Vilket språk ska jag använda???
C# känns som något så helt okänt för mig, påminner inte sån kod lite mer som javascript??Sv: Vilket språk ska jag använda???
Det handlar 99% om vilket du tycker bäst om. Den sista 1% är små små skillnader som i princip alltid är obetydliga. Läs lite här för bakgrunds info http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=12002Sv: Vilket språk ska jag använda???
Sv: Vilket språk ska jag använda???
Ska jag klämma in med min personligaåsikt också så tycker jag nog att du skall välja C#. Det kommer snabbare lära dig att programmera .NET på rätt sätt då VB.NET fortfarande har massor med legacy saker från VB6 som man kan använda.
Dessa saker gör att folk stannar kvar i sina gamla banor och inte blir något nytt tänkande. Ta moduler i VB som ett exempel - totalt värdelösa i en objektorienterad miljö. Överlag ser du massor med VB.NET folk som frågar "hur ser denna c# koden ut i VB.NET" men du ser nästan inte det omvända. Detta är inte påhitt utan ren fakta som är allmänt känd.
Däremot om du kan C# och då automatiskt programmera .net på "rätt sätt" så ska du se att du kommer inte ha några problem att gå över till VB.NET. Själv programmerar jag C# privat men VB.NET till yrke, en omställning som är totalt smärtfri.Sv: Vilket språk ska jag använda???
Det blir VB.NET! Kändes lite bekant iallafall, men jag ska även titta på c# vid sidan om för att se lite skillnader. Hur som helst så är böckerna beställda.. Stenhårt läsande nu!
Tack för alla svarSv: Vilket språk ska jag använda???
När Andreas förkastar VB.nets moduler, undrar jag vad det är som är mer objektorienterat med upplägget i C#? Jag kan för min del inte förstå varför jag skall ha de olika metoderna i en klass på samma "papper". Jag är van vid Klassbläddraren i Smalltalk där varje metod visas var för sig, klart och tydligt. Och jag kan öppna flera vyer på samma metod. Jag kan snabbt få tillbaka tidigare version mm mm.
Visserligen är teoretiskt allt i .net objekt, men arvet från C++ (som bara är delvis objektorienterat) skiner igenom, åtminstone har jag fått det intrycket.
Jag har programmerat en del i VB6, och använder möjligheten att gratis prova på VB/C#.net Express Beta. Så långt jag kommit ännu, känns VB "hjälpsammare" än C# , men det kan bero på att man kanske hunnit längre i implementeringen av VB än C#. Principiellt skulle jag annars föredra C# eftersom det är nog är mera "ordning" där. Men om arbetet ändå skulle gå fortare i VB så kan jag gärna välja att vara lite pragmatisk.
För mig är det ändå så att "riktig objektorientering" det är så som Smalltalk är, enkelt, tydligt, konsekvent, smidigt, hjälpsamt, flexibelt och inte bara med en rejäl verktygslåda, utan med en hel järnhandel! Så varför använder jag inte det? Det beror på min uppdragsgivare.
- HansSv: Vilket språk ska jag använda???
MS har en splittrad inriktning på sina språk. VB.NET räknas som ett "Entry level language" dvs ett nybörjarspråk, det ser man på förändringarna i VB bla, medans C# skall rikta sig mot tyngre utvecklare, och det kan man också så på de funktioner och features som kommer till C#.