I min datagrid i en windows form (skrivet i c#) har jag valt att sätta en column jag gissar på två saker , den ena kan du göra något åt.. 1. Clear Type var inte aktiverat och det gör ingen skillnad när jag växlar mellan ClearType och Standard http://groups.google.se/groups?hl=sv&lr=&threadm=081F45AD-D007-4433-9298-A58CB28DBB2C%40microsoft.com&rnum=16&prev=/groups%3Fq%3D%2522HorizontalAlignment.Right%2522%2Bdatagrid%26start%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26selm%3D081F45AD-D007-4433-9298-A58CB28DBB2C%2540microsoft.com%26rnum%3D16 Tackar! Om du tar (i XP) kontrollpanelen -->Administrative tools -->.Net Framewotk 1.1 Cofiguration-->klicka på "My Computer" där borde det väl stå... Ja det stod där!Datagrid windows form c#
till alignment right. Oavsett vilken kolumn jag sätter detta på så syns inte sista bokstaven i
columnheadern, ser bara halva bokstaven! Är det något mer jag måste göra?
Jag kan inte heller sätta ett mellanslag sist i rubriknamnet för tydligen så trimmar gridden texten ändå.
_ts är en DataGridTableStyle
<code>
_ts.GridColumnStyles[3].Alignment = HorizontalAlignment.Right;
</code>
Om jag tillfälligtvis klickar i columnheadern så att sorteringspilen kommer fram så placeras denna pil till höger om texten så att hela texten syns. Sorterar jag någon annan kolumn så att pilen försvinner från den högerställda kolumnen så går den tillbaka till ursprungsläget så att sista bokstaven syns halv igen.
Värdena i mina kolumner syns helt korrekt, det är bara columnheadern som kapas...
Någon qlue? (Jag vill inte ha att pilarna ska synas hela tiden...)Sv: Datagrid windows form c#
1) du har "Clear Type" aktiverat som gör att gdi+ mäter fel.
>>stäng av det så _kan_ det lösa sig.<<
2) det finns ett ganska kännt problem med att mäta strängar i gdi+ och det är möjligt att dom som skrev datagridden itne tänkte på det och hanterade det problemet.
gdi+ mäter med antialias , men kan rita _utan_ antialias vilket gör att den ritade strängen blir större än om man mäter den..
vilket kan leda till samma problem som du beskriver... tex , dom mäter texten , och räknar fram vart den borde ritas , och när dom ritar den så blir texten längre än vad den borde bli..
//RogerSv: Datagrid windows form c#
Jag har även testat att ändra till olika fonter i gridden men det hjälper inte heller.Sv: Datagrid windows form c#
Detta kan kanske vara nåt (buggig version av SP1 till 1.1)Sv: Datagrid windows form c#
Det hjälpte att sätta en punkt efter rubriktexten. Jag hade tidigare testat en underscore och det funkade inte och jag vet inte varför jag aldrig testade en punkt som inte är lika bred...hm.
Det står i sista inlägget i nyhetsgruppen att buggen inte finns i .NET framework version 1.1.4322.573 men jag har 1.1.4322 (visas inga sista siffror i about fönstret) )med sp1 och där funkar det inte.Sv: Datagrid windows form c#
Sv: Datagrid windows form c#
Jag har samma version: 1.1.4322.573 som personen i newsgroupen