Hej Du kan bygga en Observer som läser av posterna du vill ha koll på. Du kan även köra evtns om man skriver något. Frågan är "när" skall du utföra nått? när de lämnar fältet eller så fort de trycker på en tangent i fältet? Man skall kolla om posterna hra ändrats när man trycket spara, idag har jag lagt det som ett event på varje textbox när man lämnar dom så sätts en flagga sedan kollar man den när man rycker spara. Men det blir mycket kod om man har många fält. Skulle vilja ha något som kontrollerar alla boxar när man trycker på knappen. Kan man inte gör en "textbox-array" som i VB6 ? Har inte direkt kollat att det stämmer men... Textboxar är ju en del av en mängd. Du borde kunna loopa igenom dem och kontrollera om det står något i dem. Men det kanske det gör redan från början? Vad ni ska krångla till det - lös det med Observermönstret som Johan sa .. enklaste lösningen för det? Sätt upp det så att samtliga TextBoxar anropar <b>samma</b> händelsehanterare. Får denna hanterare ett anrop, så sätt en <b>boolsk</b> variabel till <b>True</b> ... när det är dags att stänga kontrollerar man denna variabel om den ändrat eller inte. Möjligt, men jag hade säkert lärt mig en massa på det. :-) Det var som sagt bara ett förslag. Tanken var att köra kontrollen i ett läge då det "ändå händer ngt", dvs stängning och öppning istf en ständig bevakare. Säkerligen bara en marginell skillnad. Vad jag hade i bakhuvudet är vba:s funktion "IsDirty" och har nu tittat i hjälpen för Visual studio och inte kunnat klura ut om det är applicerbart i sammanhanget. Det fungerar i webforms, det framgår tydligt men jag kan inte lika tydligt se att det skulle fungera i Windows forms. Är det en form som har data kopplat till en datatable kan du använda DinDataTable.GetChanges??Kontrollera om något har blivit ändrat
Någon som har något smart sätt att kontroller om något på ett win form har blivit ändrat så att man kan be användaren att spara ner det gäller främst textboxar. Skrivet i vb.net
/JoakimSv: Kontrollera om något har blivit ändrat
mvh JohanSv: Kontrollera om något har blivit ändrat
/JoakimSv: Kontrollera om något har blivit ändrat
Första textboxen heter TextField(0) nästa TextField(1) o.s.v.
Komplettera med en enum
ID = 0
Förnamn = 1
o.s.v.
Ett event att koda, om man nu inte vill spara endast förändrat data...
/JohanSv: Kontrollera om något har blivit ändrat
I så fall: lägga upp en array med det som står i textboxarna när formen öppnas och sedan loopa igen och jämföra arrayen man får vid stäning med den ursprungliga? Värde för värde borde fungera. Sedan automatspara alt uppmana till att spara.
Har inte gjort det och har ingen kod att erbjuda men om jag skulle göra det själv skulle jag försöka mig på detta.
/AnnSv: Kontrollera om något har blivit ändrat
Att sätta upp extra arrays etc är totalt onödigt.Sv: Kontrollera om något har blivit ändrat
/AnnSv: Kontrollera om något har blivit ändrat