Jag har en AxWebBrowser som uppdateras ibland. När det sker vill jag att Eventen DocumentComplete eller NavigateComplete2 kanske kunde vara nåt att titta på? Tack Johan. Jag ska se vad som finns där. Svårt att förstå hur det här fungerar tycker jag. Eller rättare sagt, det fungerar inte som jag vill. Kanske är det jag som inte bygger upp koden som man ska. Ja, enligt mig så tycker jag att det skall vara på det sättet...AxWebBrowser
programmet ska vänta tills uppdateringen är klar innan den går vidare i koden.
Hur löser jag det?
mvh OlaSv: AxWebBrowser
Det finns en del bra exempel ute på nätet, här finns ett gäng länkar http://www.faisoncomputing.com/samples/webBrowser_links.htmSv: AxWebBrowser
Sitter precis och försöker förstå DocumentComplete och NavigateComplete2 men har inte hittat någon bra beskrivning över detta. Kan du förklara för mig med några ord vad som skiljer dessa åt?
mvh OlaSv: AxWebBrowser
Svara
Sv: AxWebBrowser
Jag vill först uppdatera webbsidan. Det gör jag med koden:
AxWebBrowser1.Navigate(url)
Där efter vill jag gå vidare i koden som följer under denna rad.
Om jag ska göra på det viset kan jag inte använda mig av ” DocumentComplete” vad jag förstår. I så fall måste väl den koden flyttas till ” Private Sub AxWebBrowser1_DocumentComplete” eller? Det känns lite avigt men det är kanske så det ska vara.
I VB6 tror jag man kan skriva koden så här:
WebBrowser1.Navigate URL
waitForComplete
men waitForComplete fungerar väl inte i VB.Net?
Någon som har lite mer info om detta?
Mvh OlaSv: AxWebBrowser
Alernativet är ju att du (obs fusk och kanske inte så snyggt men en lösning) definierar en boolean som du sätter till true i DocumentComplete
typ (pseudokod)
documentComplete=false
WebBrowser1.Navigate(URL)
while(not documentComplete)
Application.DoEvents
wend
Sen lägger du documentComplete=true i DocumentComplete Eventet.
documentComplete måste givetvis vara en klassvariabel.
Jag säger det igen, jag skulle inte designat det på det sättet men om du vill så...
(du kan få en massa problem, tex om sidan aldrig laddas vad gör du då? dvs loopen går i all oändlighet, för du kan ju inte bryta (jo, genom att sätta true men då går den ju vidare...))