Har försökt att ta fram en räknare som gör att 1:a gången ska bli 0,01 2:a gången 0,02 3:e gången 0,04, som ni ser ska den dubbla svaret hela tiden i en loop hade jag tänkt mig och försökte med Funkar inte : självklart fungerar det, tack. Att jag inte kan lära mig att sluta stirra mig blind på en sak som här där man ska börja med ett värde 0,01 och tänka att jag kanske ska ta och del talet och sedan ta de svaret och börja räkna med, det kanske kommer med tiden, detta skulle ta mig lång tid att komma på. Kanske borde börja läsa om min matte.dax igen för matte i vb.net
Dim dblDagensMinus As Double = 0.01
Dim i As Double
For i = 1 To 2
dblDagensMinus = dblDagensMinus ^ i
txt1.Text = dblDagensMinus
Next
For i = 1 To 2
dblDagensMinus += dblDagensMinus * 2
txt1.Text = dblDagensMinus
Next
dessa är två av de sätt jag tänkt men det var helt fel, försökt med andra sätt också som en while loop, men jag kan inte få den att fungera, får jag den att dubbla sig så kan jag inte få den till 0,01 1:a gången eller så får jag svar att när den loopen gått 3 gånger så svaret blir som att den gått ett steg för lite, så vad gör jag för fel??Sv: dax igen för matte i vb.net
<code>
Dim dblDagensMinus As Double = 0.005
Dim i As Int
For i = 1 To 2
dblDagensMinus = dblDagensMinus *2
txt1.Text = dblDagensMinus.toString
Next
</code>
?
Borde funka med dblDagensMinus *= 2 också
/JohanSv: dax igen för matte i vb.net
Ni som hjälper till här är helt otroliga på att ställa upp för oss nybörjare som mig själv.