Jag skulle vilja anropa txtTextBox1_KeyDown från txtTextBox1_Leave för att slippa ha samma kod på två ställen. Kan man anropa från en annan procedur ? Har provat att skriva txtTextBox1_KeyDown men det fungerar icke. Du kan, efter Handles txtTextbox1.KeyDown skriva: ,txtTextbox1.Leave Tack för snabbt svar, Om inte din signatur stämmer ( t.ex att det står e As EventArgs på en och e As KeyPressEventArgs på en annan) så kan du inte bara anropa med txtBox1_KeyPress(sender, e) för då matchar inte e:na varandra. Då får du finta den lite och skicka in en tom (New) EventArgs i proceduren som inte annars kan anropas. Tack så mycket för förtydligandet, och för hjälpen -kanon.Anropa textbox event från annan event eller procedur
mvh // Anders Sv: Anropa textbox event från annan event eller procedur
Då kommer eventet trigga för båda händelserna.
Förbehåll: Eventsignaturen (speciellt e As EventArgs) måste vara likadan.
Annars kan du ropa på den såhär (fulare)
txtTextBox1_KeyDown(sender, New [Eventargs eller vad den heter] )
/mickeSv: Anropa textbox event från annan event eller procedur
Det låter bra. Jag vet dock inte vad eventsignaturen är för någonting, jag har dock noterat som du säger att det ofta blir en felmarkering under just "e"
Är du klämmig och förtydligar detta med, vad sender och New står för.
sender, New [Eventargs eller vad den heter
Tack på förhand.
mvh // AndersSv: Anropa textbox event från annan event eller procedur
Exempel
<code>
Private Sub TextBox1_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TextBox1.TextChanged
End Sub
Private Sub TextBox2_TextChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles TextBox2.TextChanged
'Du skulle kunna skriva till TextBox1.TextChanged sist på ovanstårnde rad.
'Då får du samma beteende som att anropa.
'Härifrån funkar det annars på enklast möjliga sätt
TextBox1_TextChanged(sender, e)
End Sub
Private Sub TextBox2_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) Handles TextBox2.KeyDown
'Men här måste man anropa såhär, eftersom denna e inte
'är en System.EventArgs
TextBox1_TextChanged(sender, New System.EventArgs)
End Sub
</code>
/mickeSv: Anropa textbox event från annan event eller procedur
mvh // Anders