Hur gör man i VB.Net för att simulera ett tryck på ”Return” tangenten? I vilket sammanhang? Ska det vara för t.ex en textbox, knapp etx triggar man juh korrekt händelse på de. Som sagt, det beror helt och hållet på vad du vill göra. Du kan till och med skicka en "knapp tryckning" till ett fönsters message pump om du skulle behöva det. Jag håller på att skriva en kod som ska starta om mitt ADSL modem automatiskt ifall det slutar att fungera (vilket det gör relativt ofta). Under den processen kommer det upp en fråga, i ett nytt fönster, om jag vill starta om modemet. Hälst skulle jag vilja lära mig att simulera en knapptryckning där, men ett enklare sätt vore att bara trycka Return, vilket ger samma resultat. Nog måste det väl finnas någon som kan hjälpa mig med att simulera ett "tryck" på Return!(?) Eller använd programmet AutoIT - gratis och fixar sådana saker finfint! Hej Tack för hjälpen! Ibland undrar man hur intresset är för att hjälpa. Blev glad när jag såg att flera försöker hitta en lösning. Jag sökte och sökte och hittade till slut följande rad som, efter att jag infogat Chr(13), fungerar utmärkt:Simulera ett ”Return”
Mvh OlaSv: Simulera ett ”Return”
Sv: Simulera ett ”Return”
Mvh OlaSv: Simulera ett ”Return”
MvhSv: Simulera ett ”Return”
/mickeSv: Simulera ett ”Return”
I VB 6 gör man följande:
Private Sub TxtX2_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
If KeyCode = 13 Then
Call btnok_Click
End If
End Sub
Det borde vara något snarligt , har inte provat i VB.NET än.
/JörgenSv: Simulera ett ”Return”
System.Windows.Forms.SendKeys.Send(Chr(13))
mvh Ola