Hur gör man bäst när man ska skriva in ett namn i en textbox och lägga det i en listbox samtidigt som man ska använda en räknare som visar hur många namn man skrivit in och det ska visas i en label. man ska ha två knappar, en som sparar och en som raderar. <code> tack, nu får jag min label att räkna upp och ner när man lägger till ett namn, så nu så återstår det bara för mig att hitta ett sätt att spara värdena.en fundersam nybörjare
Har försökt med detta
Private Sub raknare()
Dim allItem As Short
lstBox1.Items.Clear()
For allItem = 0 To 9
lstBox1.Items.Add(allItem)
Next
allItem = lstBox1.Items.Count
End Sub
Private Sub lstBox1_SelectedIndexChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles lstBox1.SelectedIndexChanged
Dim ind As Short
Dim allItem As Short
lstBox1.Items.Clear()
For allItem = 0 To 9
lstBox1.Items.Add(allItem)
Next
allItem = lstBox1.Items.Count
txtInput.Text = lstBox1.SelectedIndex
txtInput.Text = lstBox1.SelectedItem
End Sub
Private Sub btnAddItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnAddItem.Click
lstBox1.Items.Add(txtInput.Text)
btnRemovItem.Enabled = True
lstBox1.Focus()
End Sub
Private Sub btnRemovItem_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnRemovItem.Click
lstBox1.Items.RemoveAt(lstBox1.SelectedIndex)
lstBox1.Focus()
End Sub
men jag verkar vara helt ute och snurrarSv: en fundersam nybörjare
Private Sub Save_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Save.Click
ListBox1.Items.Add(TextBox1.Text)
ListBox1.Focus()
End Sub
Private Sub Erase_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Save.Click
ListBox1.Items.RemoveAt(ListBox1.SelectedIndex)
ListBox1.Focus()
End Sub
Private Sub ListBox1_GotFocus(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ListBox1.GotFocus
Label1.Text = CStr(ListBox1.Items.Count)
End Sub
</code>
här sker uppdatering av labeln varje gång listboxen kommer i fokus (vid spara och radera). Finns säkert bättre sätt men kommer inte på något nu.
//FreddeSv: en fundersam nybörjare