Hej, Om du jobbar med nån stream i din lösning (antar det?) Ett hett tips när det gäller sådant här: Skaffa programmet "Ethereal" (första svaret på google), kör sedan det programmet (som är en nätverkssniffer) när du accessar lite kataloger som är med åäö så ser du exakt vad den hittar på; jämför sedan med vad du själv hittat på :) darrade på tangenten - så det blev dubbelt Jag skulle gissa på att det är: Encoding.ASCII.GetBytes(Kommando) Hjälp: Egen FTP klient och bokstäverna Å, Ä och Ö
Jag sitter och försöker skapa en ftp klient i VB.net och har problem med att skicka över bokstäverna å, ä och ö till ftp-server i IIS5.
När jag arbetar via kommando-tolken så verkar det som om det går att skicka över dessa bokstäver.
mkdir Östen
blir också "Östen" när jag listar mapparna i kommandotolken.
Men...
när jag sedan går in via utforkskaren för att kontrollera vad som har hänt, så har en katalog skapats där bokstäverna TM har ersatt Ö i namnet Östen, d v s (TM)sten.
Jag har kontrollerat att svenska finns installerat som språk på den mottagande servern och jag kan där skapa mappar som har Å, Ä och Ö i namnet.
Det verkar som om ftp endast hanterar 7 bitars teckenuppsättning istället för 8 bitar.
Har någon en bra lösning på detta problem vore jag mycket tacksam.
/AndersSv: Hjälp: Egen FTP klient och bokstäverna Å, Ä och Ö
så ska du titta på encoding gissar jag.
Om du visar lite kod kanske jag kan tipsa om var du ska få in det..Sv: Hjälp: Egen FTP klient och bokstäverna Å, Ä och Ö
Sv:Hjälp: Egen FTP klient och bokstäverna Å, Ä och Ö
Private Sub SkickaKommando(ByVal Kommando As String)
Kommando = Kommando & Convert.ToChar(13) & Convert.ToChar(10) ' ControlChars.CrLf
Dim abytKommando As Byte() = Encoding.ASCII.GetBytes(Kommando)
mobjSocket.Send(abytKommando, abytKommando.Length, 0)
LasSvar()
End Sub
som svar får jag felmeddelande 550 o.s.v....Sv:Hjälp: Egen FTP klient och bokstäverna Å, Ä och Ö
Sv: Hjälp: Egen FTP klient och bokstäverna Å, Ä och Ö
som ger dig fel. Du kan ju testa att använda den encodingen som du verkligen har (eller använd Encoding.Default och se om det inte löser det)