Hej på er! Hej Harry. Hjälpsamt inlägg Sven, du anstränger dig verkligen. Vad gör du i ett VB-forum om det nu är "det största skämtet som finns på marknaden"? Tack Per för ditt inlägg! Detta är något man brukar få välja om man vill ha med vid installationen. Testa att göra en tilläggsinstallation (köra installationsprogrammet igen och lägga till komponenter). Tackar för tipset, har nu installerat om hela paketet, men problemet kvarstår. Du kan ju gå runt problemet också, om du bara vill göra övningarna. Vilka bilder som helst borde fungera istället. Jo det är klart, men förr eller senare så behöver jag något av det som finns i mappen graphics eller nån av dess undermappar och då fastnar jag igen. Samma grejer läggs in om man installerar visual studio 6 (t.ex. vb6). Detta kan vara ett alternativ om du har tillgång till detta. Det borde annars finnas någon utvärderingsversion eller liknande. Hittade denna http://csislabs.palomar.edu/Student/csis117/Graphics/Bitmaps/TlBr_W95/ men du bör nog kolla EULA ändå. Per skrev : Sven, ...vilket i sin tur gör det klart att vb 6 inte heller var något vettigt språk ;) VB.NET saknar helt och hållet grund, det är det som är fel med det. Det finns inga som helst skäl till att ha kvar språket överhuvudtaget. VB6 var ett charmigt lapptäcke som bara lämpade sig för enstaka saker; RAD, hobbyprogrammering, etc. - aldrig ett ordentligt, genomtänkt språk som lämpar sig för större program. Niklas, Jo, men om vi säger så här: Syftet med att de flesta språken finns med i NET är att man ska kunna porta program dit, annars hade det ju varit totalt poänglöst att ha dem där överhuvudtaget, att lära sig en ny syntax gör man ju på ett par timmar. Stort tack till er alla som svarat på denhär tråden. Mitt VB6 program som hanterar databasen stöter dessutom på patrull och fungerar inte när jag kör programmet under WinXP. Programmet fungerar däremot helt Ok under Win98.Saknar Bitmaps
Sitter med boken "Börja med Visual Basic.net" och märker att när jag skall göra övningarna i boken, så hänvisas till bitmaps som inte finns med i mitt Microsoft Visual Basic paket. Har alltså köpt delmängden Visual Basic.net och inte hela Visual Studio paketet. Skall tydligen finnas En mapp med bitmaps under "C:\Program Files\Microsoft Visual Studio.Net\Common7\Graphics där bl.a mappen Tlbr_w95 skall finnas.
Verkar som om mappen med bitmaps överhuvudtaget inte finns med i mitt Microsoft Visual Basic.Net 2003 paket.
Var kan jag få tag i den saknade mappen ??
Saknar hela mappen Graphics som skulle ligga under mappen Common7
Tacksam för all hjälp!
Med vänlig hälsning
Harry RSv: Saknar Bitmaps
Skippa Vb.net det är det största skämtet som finns på marknaden just nu.
Kör VB6 eller så satsa på C# eller DelphiSv:Saknar Bitmaps
Harry:
Jag kan bara konstatera att mappen Common/Bitmap/Tlbr_w95 finns hos mig. Skulle gärna zippa ihop och skicka den till dig om jag visste att jag inte bröt mot något licensavtal. Kanske någon från MS läser detta och kan svara på om det är ok...?Sv: Saknar Bitmaps
Tycker att den saknade Graphics mappen borde ingå i VB.net paketet. Vore ju konstigt om man blir tvungen att köpa hela Visual Studio paketet för att kunna använda Visual Basic delen.
Vi får hoppas att någon hos MS vill höra av sig.
Må så gott!
Hälsar HarrySv:Saknar Bitmaps
/PelleSv: Saknar Bitmaps
mvh HarrySv:Saknar Bitmaps
Sv: Saknar Bitmaps
Fortsätter med övningarna, men hoppas på en lösning på problemet. Har skickat frågan till Microsoft se, men har inte fått svar.
Hör av mej om jag får en lösning på problemet.
/HarrySv:Saknar Bitmaps
Sv: Saknar Bitmaps
Sv:Saknar Bitmaps
>Vad gör du i ett VB-forum om det nu är "det största skämtet som finns på marknaden"?
Vb.net är ett stort djä.. skämt , försöker få denna nybörjare mfl. att innse detta.
Vb3 Vb5 Vb6 är mycket bra produkter som kommer att hålla minst 10 år till.
Vill man avancera så går man över till C# eller Delphi. Sv: Saknar Bitmaps
Här får du gärna <b>sakligt</b> utveckla ditt resonnemang. Det är inget fel på VB.NET som språk <b>om</b> man som utvecklare förstår sig på .NET Framework. Det som är fel är att det är för enkelt för VBx programmerare att fortsätta programmera på samma gamla sätt som de tidigare gjorde, innan de gick över till VB.NET.Sv:Saknar Bitmaps
Sv:Saknar Bitmaps
VB6 var ett omoget språk som långsamt skulle kunna ha ordnats upp genom att fasa ut gamla konstruktioner och förbättra nya. Istället tog man bort språket helt och hållet och gjorde ett nytt. Det är i praktiken omöjligt att porta program till VB.NET, eller åtminstone lika lätt att få det till ett annat .NET-språk.
Så frågan är helt enkelt: för vem är VB.NET tänkt?
Personligen använder jag inte NET överhuvudtaget, men skulle jag det hade det definitivt varit C# eller C++.NET, knappast VB.NET.Sv: Saknar Bitmaps
I .NET är VB.NET, C#, J#, Python.NET, Php,NET, MC++, Effiel etc bara en syntax och inte ett språk som man tidigare är van vid. Det handlar bara om hur man vill skriva saker som skall ske i ramverket, det finns några små men knappast avgörande skillnader mellan språken - det handlar numera om en syntaxisksmak och inte en fråga om vilken funktionelitet som man lämnar bakom sig. VB.NET är, primärt, tänk för folk som kommr med VB bakgrund - inget fel i det, men det som är fel är att de lämnar kvar så mycket legacy saker som tillåter folk att mer eller mindre skriva skitkod utan att förstå det..
Plocka bort allt sånt så VBx programmare får lära sig tänka rätt från början. En duktig .NET programmerare som hanterar ramverket har inga problem att programmera "rätt" med VB.NET - skillnaden är att C# tvingar dig att lära dig ramverket från början.Sv:Saknar Bitmaps
Problemet är att det är omöjligt att porta VB6-program till VB.NET. VB.NET är alltså en helt och hållet ny syntax som är påklistrad ovanpå ett i övrigt ganska rimligt paket, utan någon koppling till något annat. Bara delar av dess syntax är samma, och den har dessutom just det stora problemet som du nämner, att man leds in i gamla programmeringsmetoder.
J# är för folk som använder Java och vill porta sina gamla program dit, Python.NET är för folk som använder Python och vill porta sina gamla program till NET, osv. Alla dialekter är meningsfulla utom VB.NET, eftersom den skiljer sig för mycket för att det ska vara rimligt.
(Sen är ju syftet med c# inte heller helt klart, känns bara som att ms inte vill att folk ska använda något som andra företag styr över, helt enkelt, för detaljerna som skiljer C# och Java är ju vansinnigt lätta att lägga till.)Sv: Saknar Bitmaps
Det har varit intressant och lärorikt att ta del av all information.
Anledningen till att jag valde VB.net var helt enkelt den att jag gjorde ett jobb som jag byggde upp omkring Excel där jag läser en Access databas och eftersom man i office-paketet skriver egna brogram i Visual Basic.
Skrev därför programmet som hanterar databasen i VB6 och trodde då att det gick enkelt att porta över programmet till VB.net, vilket ju visade sig att så inte var fallet. Nu blir jag tvungen att göra om det programmet mer eller mindre helt och hållet i VB.net.
Hade jag vetat bättre, så hade jag förmodligen valt C# från början.
Nuläget är det att jag köpt VB.net, så nu tänker jag hålla fast vid det i varje fall ett tag till (framtiden får visa).(Jobbar privat på fritiden med endel programutveckling helt enkelt av eget intresse.)
Så till min ursprungliga fråga om "Saknade Bitmaps":
Har varit i kontakt med Microsoft.se professional support och erhållit svaret att mappen Graphics inte ingår i Visual Studio Standard Edition (vars delmängd VB.net tydligen ingår i). Trots det har man haft vänligheten och hjälpsamheten att sända över en Zip-version av mappen så att mitt problem nu lösts på detta sätt.
Vill i alla fall tillägga att ifrågavarande mapp innehåller den typ av basfunktioner att den borde ingå i alla typer och editioner av VisualStudio som standard. (Utan den så har man ju inget utvecklingspaket för program i Windows miljö.)
Må så gott
Vänliga hälsningar\ HarrySv:Saknar Bitmaps
Se gärna mitt nya inlägg under Forum Databaser Access.
mvh\Harry