Ursäkta men jag är helt ny i VB.net, och har en så enkel fråga som lyder. Henrik, Du är en klippa, tack så mycket, Henrik, Om du inte vill gå vidare innan användaren har stängt din nya form kan du använda a.ShowDialog() istället för a.Show() Öppna en form
Om jag har en meny (arkiv, edit osv) om jag vill att en ny form skall öppna sig när jag klickar på menyn, hur gör jag då? Jag får tyvärr inte ihop det. Sv: Öppna en form
Säg att din form heter MinForm, då gör du
Dim a As New MinForm()
a.Show()
Sv:Öppna en form
Vet du kanske hur man gör för att stänga denna form oxå, dvs man måste stänga minform innan mangår tillbaka till den första formen?Sv: Öppna en form
För att stänga en form anropar du <b>Close</b> metoden på den. Om du skall stänga den inneifrån formen (MinForm) så anropar du <b>Me.Close()</b> och om du skall stänga den därifrån du öppnaden den (eller på något annat ställe där du fortfarande har tillgång till variablen) så anropar du <b>a.Close()</b>.
Som moderator på Pellesoft skulle jag vilja att du redan nu ta för vana att markera trådar som <b>Löst</b> om de innehåller fråga + ett svar som du är nöjd med, samt som <b>Stängd</b> om du har startar en tråd som du inte fick något svar som du var nöjd med men har slutat att övervaka den tråden.
Dessa små saker gör det väldigt mycket enklare för andra besökare, både de som letar efter svar själv men även de som hjälper till att svara på frågor, genom att de enkelt kan se statusen på tråden. Du hjälper även de som svarat i din tråd med att förbättra sin statistik då deras "medverkar i lösta trådar" räknare ökar.Sv: Öppna en form