Hej! Jag har hittat dessa tips om hur man läser argumenter... HAHAHA var tvungen att använda alternativ 3 ändå....System.Environment.GetCommandLineArgs() fungerar inte i VB.NET SmartDevice
Just nu tänkte jag börja med en ny projekt men det var inte så lätt som jag trodde att det skulle bli.
Det är så att jag tänkte programmera en liten enkel program som skapar en xml fil när man anropar den med parametrar. Den ska fungera så:
1. en exe fil anropas med parametrar: createXML.exe /2 /40 /8
2. filen startas och en xmlfil ska skapas:
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
<Shoes Language='en' SW=ShoeStoreGW' Source='cartridge' AuthorizationType='Authorization'>
<Model>2</Model>
<Number>40</Number>
<Pair>8</Pair>
</Shoes> programmet ska alltså plocka in parametrarvärdet och lägga in det i xml filen
3. stänga ner sig automatiskt när filen är skapad.
Detta ska normalt fungera med följande vb.net kod:
dim strArgs() as string
dim strArg as string
strArgs = System.Environment.GetCommandLineArgs()
strArg = strArgs(1) '---> värde blir här: 2
'skapar xmlfilen...
'stäng!
Till problemet nu... jag tänkte skapa denna exe-fil med visual studio 2003, VB.NET smartDevice application.
Men kommandon "System.Environment.GetCommandLineArgs()" fungerar inte här... den finns inte med i system.environment namespacet. Finns det nåt annat motsvarande som man kan använda för att plocka ner argumenterna när man programmerar med smartDevice application??
Tack i förhand!
MVH
TonySv: System.Environment.GetCommandLineArgs() fungerar inte i VB.NET SmartDevice
- Microsoft.VisualBasic.Interaction.Command
- System.Environment.GetCommandLineArgs
- Sub Main(Byval Args() As String)
Den första alternativet med följande kod:
Function GetCommandLineArgs() As String()
Dim separators As String = " "
Dim commands As String = Microsoft.VisualBasic.Interaction.Command
Dim args() As String = commands.Split(separators.ToCharArray)
Return args
End Function
ger följande fel kod på raden med "Microsoft.VisualBasic.Interaction.Command":
An unhandled exception of type 'System.NotSupportedException' occurred in Microsoft.VisualBasic.dll
Additional information: NotSupportedException
Alternativ 2 har jag testat och som sagt så finns inte "GetCommandLineArgs()" med i system.environment under smart device plattform... varför vet jag inte, om den fanns med så fungerar det hur bra som helst. Jag har nämligen testat det under plattformen Windows application och där finns den med.
Alternativ 3 kräver många ändringar och jag har fått så många felkod så jag orkar inte med att dra upp det... Denna alternativ vill jag helst slippa om det går.
Kan nån ge mig lite tips på hur jag ska göra? Jag tror att alternativ 1 ska funka i och med alla namespaces och funktioner finns i smart device plattformen.
/TonySv:System.Environment.GetCommandLineArgs() fungerar inte i VB.NET SmartDevice
Så ser det ut för ni som vill veta:
Shared Sub Main(ByVal astrCmdLineArgs() As String)
Dim i As Integer
For i = 0 To astrCmdLineArgs.Length - 1
Console.WriteLine(astrCmdLineArgs(i))
Next i
End Sub
jaja... nu så får jag väl ta och börja med projektet... vi får se om nåt mer dyker upp... =)
/Tony