Hej alla Pellesoftare! De mest kända och mest använda för .Net och VB6 är antagligen DataDynamics Active Reports (www.datadynamics.com) och Crystal Reports. Jag har ingen större erfarenhet av Crystal, eftersom de flesta av mina kunder/företag valt bort Crystal till förmån för Active Reports, i första hand för kostnaden (inköp) samt att AR är royaltyfri (för slutanvändaren), vilket inte Crystal var tidigare i alla fall. Kanske är de det numera. Om du har SQL Server kan Reporting Services vara ett alternativ trots att den möjligtvis inte klarar alla dina krav. Den är mest till för webbem, men det finns kontroller med för att kunna använda den i Win Forms.. Tack för svaren så långt! Nu behöver ju inte datan som ska visas i rapporten vara i en MS SQL. Utan licensen kräver en MS SQL( och de data för själva reportserver måste nog ligga i MS SQL). Men det kan ju vara lite "onödigt" att köpa hela för endast Reporting Services... Just active reports 11 kommer jag rabattera på måndag via nyhetsbrevet.Val av rapportgenerator för .NET
Sitter just och skall försöka välja en rapportgenerator för ett nytt projekt. Projektet är ett WindowsForms
projekt men har även delar i WebForms.
Vad är mina önskemål?
* Skall kunna spara den enskillda rapporten i extern fil eller som stream mot en databas
* Kunna skriva C# kod i rapporten för villkorad visning mm.
* Rapportdesigner för slutanvändaren
* Databasfråga skall kunna skapas i rapportgeneratorn fritt från huvudprogrammet
* Export till PDF
* Smidigt klara formulär utseende och inte bara listrapporter.
* Vara för C#
Ett plus är om det finns WebForms visare av rapport eller t.o.m. att den fungerar där.
Har inte funnit en massa generatorer och det är lite bökigt att sätta sig in i alla för att utvärder
dom. Tänkte därför höra om det finns någon/några uttalade favoriter! Alla önskade punkter kanske
inte kan mötas men kanske kan komma nära!?
Tacksam för synpunkter runt detta.
Med soliga hälsningar från Valencia, Spanien
JohanSv: Val av rapportgenerator för .NET
När det gäller dina krav så kan jag inte se något som inte AR klarar, den har en slutanvändardesigner och webviewer (och givetvis windows-forms-viewer). Alla rapporter kan med fördel sparas i AR:s egna RDF-format (t ex i en databas) och sedan därifrån visas direkt i deras egna viewers eller exporteras till valfritt format (HTML, EXCEL, RTF, TIFF, PDF, TXT m fl). Givetvis måste man inte mellanlagra rapporten, man kan skicka den direkt till viewern.
Jag har inte mycket erfarenhet av slutanvändardesignern, men jag har heller inte hört något negativt om den så den uppfyller säkert dina krav. Observera dock att slutanvändardesignern kräver Active Reports Professional och inte Standard Edition, den är m a o dyrare.
Jag har använt AR i många olika projekt och är nöjd så långt, även om rapporter alltid är en "pain in the ass" :-) Observera att jag egentligen bara har erfarenhet av AR och kan därför inte säga vilket verktyg som är bäst, bara att AR antagligen uppfyller dina krav och det är ett hyffsat billigt verktyg.
Lycka till...Sv: Val av rapportgenerator för .NET
Krav1:
Reporting Services sparar alla rapporter på servern i databasen. Tror jag har sett någon guide för att kunna exekverar en rapportfil(RDL) utan att den är uppladdad på servern.
Krav2:
VB.NET i själva raporten, men man kan länka till assemblies och använda delar där ifrån.
Krav 3:
Finns en guide för detta på MSDN. Dock för web men borde inte vara för svårt att konvertera.
Krav 4.
Alla frågor sparas i själva rapporten.
Krav 5:
Förutom PDF finns det XML, Excel HTMl etc..
Krav 6:
Tja...vet inte riktigt vad du menar...
Krav7:
se 1 ...
Fördelen är väl att har man SQL Server så är den gratis. Nackdelen är att du måste ha Visual Studio .NET 2003(möjligt att det nuförtiden har kommit report designers från tredjepartstillverkare). Dock räcker det med billigaste VB.NET versionen. Detta gäller bara SQL 2000 och inte SQL 2005 där en reportdesigner följer med.
Är du "snål" finns ett annat alternativ jag snubblade över häromdan LGX Report. Verkar var för webben, men är gratis om du har en viss uppsättning(en server med en processor typ) . Dock tar de betalt för plugins för export till andra format och lite annat. Finns på www.logixml.com...Sv: Val av rapportgenerator för .NET
DataDynamics Active Reports är en av dom som intreseerat mig mest faktiskt. Är lite undrande över hur ComponentOnes rapportdel är. Man får ju då även en hel del komponenter med på köpet så att säga.
MS SQL är tyvärr inget alternativ då vi bygger med IBPhoenix Firebird som bas.
Jo...med punkt 6 och smidig att designa formulär menar jag att en del är så hårt gjorda för bandade
rapporter att det ibland kan vara svårt att snyggt få till formulärliknande utskrifter typ leasingavtal mm.
Jakten går vidare. Fler tankar tas tacksamt emot!
Mvh
JohanSv:Val av rapportgenerator för .NET
Sv: Val av rapportgenerator för .NET