Hej! För att bygga en wrapper använder du ex tlbimp VbClass.dll \out:ComImport.dll TlbImp fungerar bara för COM DLL:er. Min liknar snarare Win32.dll:en, så man kanske kan omformulera frågan: Nåt sånt här kan kanske funka...Anropa DLL skriven i C++ från VB.NET
Ni kanske kan ge mig en första ledtråd om hur jag anropar funktioner i en 3:e-parts DLL som jag har. DLL:en i sin tur pratar med en enhet på USB-porten. Jag arbetar med VB.NET 2002 och jag tror DLL är skriven i VC++.
Den kommer med följande filer:
X_com.dll
X_com.lib
X_com.h
Enligt instruktionen ska man enkelt kunna anropa denna DLL, om man använder Visual C++ (som jag inte gör) så ska man lägga till biblioteket "X_com.lib" i projektet och header-filen "X_com.h" ska inkluderas i alla källkodsfiler som anropar denna DLL. Ska det inte räcka att bara anropa DLL:en och kanske lägga in enumerationerna från headerfilen i källkoden i VB, vad ska man med .lib-filen till i VB?
Ok, vad motsvaras detta av i VB.NET?
Sedan när jag gjort det så måste jag väl skapa någon slags "wrapper" eller vad det kallas för varje funktion i DLL:en, här är ett exempel på en funktion som ska finnas:
BOOL X_OpenPort(LPCSTR strPortName, WORD wTimeOut = 10, BOOL bRTS = True, BOOL bDTR = False);
Hur skriver jag för att komma åt den?
Sedan antar jag att man bara skapar en instans av den klass man nyss skapat med alla anrop till funktionerna, eller?
Tacksam för svar eller länkar till något att läsa på nätet, vilket ämne ska man söka på?
Mvh/MagnusSv: Anropa DLL skriven i C++ från VB.NET
Föreslår att du försöker läsa lite mer om just tlbimp.exe, Lycka till och kom gärna med en artikel eller något när du fått till det för många funderar säkert i samma banor som dig!Sv:Anropa DLL skriven i C++ från VB.NET
Hur skulle jag göra för att läsa in funktioner från Win32.dll i VB.NET.
Jag har fått ett tips om DllImport men om man söker på det så fårn sjukt mycket och olika svar, någon som har ett exempel på hur det skulle kunna se ut på den funktion jag bifogat exempel på ovan (ursprungsfrågan)?
Mvh/
MagnusSv: Anropa DLL skriven i C++ från VB.NET
Declare function X_OpenPort Lib "X_com.dll" (strPortName As String, wTimeOut As Integer, bRTS As
Boolean, bDTR As Boolean) As Boolean
/micke