Hej, Är det en ActiveX dll? Isåfall är den registrerad? Hej! Hej! Sorry,Hitta entry point i en DLL?
Jag försöker anropa en funktion i en dll som heter X_OpenPort i X_com.dll men får detta fel vid körning:
"Unable to find an entry point named X_OpenPort in DLL X_COM.DLL"
Jag har prövat med bägge av dessa varianter men får samma resultat:
Declare Function X_OpenPort Lib "X_com.dll" (ByVal strPortName As String, ByVal wTimeOut As Integer, ByVal bRTS As Boolean, ByVal bDTR As Boolean) As Boolean
Och även denna variant kopierad från MSDN:
<DllImport("X_COM.DLL", EntryPoint:="X_OpenPort", SetLastError:=True, _
CharSet:=CharSet.Unicode, ExactSpelling:=True, _
CallingConvention:=CallingConvention.StdCall)> _
Public Shared Function _
X_OpenPort(ByVal strPortName As String, ByVal wTimeOut As Integer, ByVal bRTS As Boolean, ByVal bDTR As Boolean) As Boolean
' Leave function empty
End Function
Hur hittar jag rätt entry point? Enligt den sparsamma dokumentation ska funktionen hetta precis det som jag har skrivit in...
Finns det något jag missat eller något kul verktyg som kan ta reda på alla entry points i en dll?
Det finns en header-fil till denna dll och där står det så här:
#define CMD_TIMEOUT (10)
...
X_COM_API bool X_OpenPort(LPCSTR strPortName, WORD wTimeOut = CMD_TIMEOUT, bool bRTS = false, bool bDTR = false);
...
Mvh/
MagnusSv: Hitta entry point i en DLL?
Har du testat att ange fullständig sökväg i deklaraionen och inte bara filnamnet?Sv: Hitta entry point i en DLL?
.NET är inte min vanliga miljö, men jag provar.
Har du skapat en referens till dll:en i projektet?
//Håkan Sv: Hitta entry point i en DLL?
Jag hittade svaret själv och här är det:
(Först, nej, det är inte en ActiveX, detta är en äkta unmanaged DLL skapad ur C++ och kan inte registreras eller skapas referenser till i VB.NET).
Jag använde Dependency Walker (freeware, sök på Google) som kan läsa ur massor av kul info ur en DLL. Det fungerar även med kommandot (i .NET kommandoprompten): dumpbin -exports FOO.DLL
eller link -dump -exports FOO.DLL
Lägg till växeln /out:textfil.txt
om du vill det i en textfil (det vill man).
Då upptäckte jag att funktionerna som jag trodde skulle se ut så här (fiktivt exempel):BOOL My_Foo(WORD fooInt);
såg i själva verket ut så här:??My_Foo@QQE@EFE@Z
lite skumt alltså.
I detta läge kan man både använda Declare Function <funktion> ...
eller <DllImport( ... EntryPoint:="...")>
. Denna använde jag (kopierad från MSDN) och den fungerar fint:
<DllImport("FOO.DLL", EntryPoint:="??My_Foo@QQE@EFE@Z", SetLastError:=True, _
CharSet:=CharSet.Unicode, ExactSpelling:=True, _
CallingConvention:=CallingConvention.StdCall)> _
Public Shared Function _
My_Foo(ByVal fooInt As Integer) As Boolean
' VB tvingar anropen att gå till DLL:en så ingen logik ska skrivas här!
' Skriv en beskrivning här, kanske...
End Function
Vill man använda det älder sättet (som är enda alternativet i VB6) så måste man använda Alias, kan vara smart med Auto också:
Declare Auto Function My_Foo Lib "FOO.DLL" Alias "??My_Foo@QQE@EFE@Z" (ByVal fooInt As Integer) As Boolean
Tänk på att om funktionen returnerar void så måste man byta Function till Sub.
Som man ser så skrivs det skumma funktions-anropet inom citattecken och då fungerar det.
Det ska även gå med "ordinal values", har inte testat det men då ska man sätta ett # framför ordningsnumret i EntryPoint för att ange funktionen.
Lycka till...
Mvh/
Magnus
Sv:Hitta entry point i en DLL?
Jag missade att det var ett .Net forum som tråden låg i, jag antog at det var klassisk VB som frågan gällde.. Jag kollar bättre nästa gång..
// Johan