Hejsan Ligger din web.config-fil i roten på din applikation? Nu kan jag se sidan,,,men web.config verkar inte fungera då jag satt värdet på ej funnen fil, 404 till att visa en sida jag nyss gjort. Skumt!! Det är ju enkelt att kolla ifall den använder web.config-filen. Det är bara att avsiktligt införa ett stavfel i en tagg. Ifall filen används så får du ett felmeddelande direkt när du surfar till en sida. Löste sig detta? Visa gärna hur du löste det i så fall. Har samma fel men lyckas inte lösa det. Hej, Hej Mikael! Hej, fortsätt på Mikael ÅhlénKonfigurationsfel i iis
Sitter här och brottas med ett problem angående web.config. Via en loginsida ska man komma vidare men vid exekvering så stoppas med felmeddelande:
"allowDefinition=MachineToApplication utanför tillämpningsnivån. Felet kan uppstå av att en virtuell katalog inte är konfigurerad som ett tillämpningsprogram i IIS"
Config filen ser ut:
Rad 63: <authentication mode="Forms" />
Jag har sökt på nätet och förstått att det är en konfiguration av min virtuella katalog som inte är riktigt korrekt. Men hur jag än vrider och vänder så blir det fel. Är det någon som har ett tips? Skulle uppskatta det jättemycket
Tack på förhand
MichaelSv: Konfigurationsfel i iis
Om inte: du får inte ha authentication-saken i den då
Om det är så:
Kolla att du verkligen har en applikation och inte "bara" en virtuell mapp. Högerklicka på din virtuella mapp och kolla att applikationsnamnsrutan inte är grå.Sv:Konfigurationsfel i iis
Sv: Konfigurationsfel i iis
Sv:Konfigurationsfel i iis
mvh,
FredrcSv: Konfigurationsfel i iis
Det kan vara så att det mappen inte är en Virtuell Mapp, därav felet.
/mSv:Konfigurationsfel i iis
Vilken mapp? Den i www? Hur ser jag om den är virtuell?
Ursäkta om det är en dum fråga men man kan inte vara bäst på allt ;-)
/FredricSv: Konfigurationsfel i iis
Du har väl antagligen en mapp i wwwroot som du skyddar, den mappen som ligger i wwwroot måste vara en virtuel katalog ifall du ska kunna skydda den via auth. eller köra .net sidor där.
Gå in via kontrollpanelen och sen Administration tools eller vad det nu heter, där ifrån så väljer du Internet Information Services (IIS), därefter på dina webbplatser och sen där någonstans hittar du det.
/mSv:Konfigurationsfel i iis
Höger klicka på mapen som projectet ligger.
Välj Egenskaper
Klicka på skapa-knappen
Nu skapp tillläpningsnamn komma ut låt det så och klicka på OK.
Nu skall det funka