Hej! Det är ju alltid en definitionsfråga hur det skall fungera skall man hoppa tillbaks så att raden mitt/överst/underst i datagriden skall vara på samma position? Vad händer om den raden tas bort? osvosvosv. Hej,Scroll bars i datagrid
Jag har en datagrid med MASSOR av info, det blir scroll både i sidled och i vertikalled. När användaren trycker på en viss knapp skall informationen i datagriden räknas om, och jag laddar därefter om hela griden. Då hamnar alltid scrollisterna högst upp och längst till vänster.
Nu undrar jag om det finns något sätt att se till att de hamnar i samma postition som innan användaren tryckte på knappen som gjorde att griden laddades om? Någon som vet?
Mvh MariaSv: Scroll bars i datagrid
Men en grundide skulle att anropa HitTest för någonstans mitt i datagriden innan du tömmer den och fyller på den igen för att ta reda på vlken rad du var.
Efterår så kan du anropa NavigateTo för att hoppa till den raden igen. Haken är dock att scrollning i sidled inte koms ihåg då.
En annan variant är att hantera CurrentCell före och efter, men det innebär att du även sätter fokus på en vis cell, och det kanske har sidoeffekter i din applikation?
Någon annan?
/AndreasSv:Scroll bars i datagrid
Har varit på en lång semester så jag såg inte ditt svar förrän nu.
Jag fick till det med hjälp av en kombination av dina förslag och det fungerar alldeles utmärkt. Innan jag tömmer griden anopar jag HitTest för övre vänstra punkten för nedre högra punkten i datagriden. Efter uppdateringen fokuserar jag först på den ena, därefter på den andra mha CurrentCell. På så sätt hamnar jag på exakt samma ställe i datagriden som innan.
Tusen tack för tipsen!
Maria