Hej Hej, <Vad är skillnaden mellan vb 2005 och vb .net? Axel,visual basic 2005 vs visual basic .net
Vad är skillnaden mellan vb 2005 och vb .net?
Är vb 2005 en delmängd av vb .net? Är det en utbyggnad av vb 6? Kommer vb 2005 supportas framöver (hörde ngt elakt rykte om att vb 6 skall sluta supportas av microsoft)?
Kan man göra com komponenter (activex.dll o exe) i vb 2005 och vb .net?
Vilka skäl har jag att migrera från vb 6 till antingen vb net eller vb 2005?
A Sv: visual basic 2005 vs visual basic .net
Skillnaderna mellan VB 7 och VB 8 är väl endast uppdateringar av språket, ex. Generics och liknande har kommit till, fått lite från C#.
VB6, sen kom VB7 som är helt ny utvecklat, nu har ett par Betor kommit för VB8 som är en uppdatering av VB7. Rätta mig om jag har fel.
Att migrera från VB6 till VB8 tycker jag du inte borde göra, eller det är väl inte rekomenderat. Det rekomenderade är att ifall man är VB6 programmerare så ska man hellst programmera med C# så man inte tänker som i VB6.
Rätta mig!
/mSv: visual basic 2005 vs visual basic .net
Allt och inget vb.net finns i versionerna 2002, 2003 och snart 2005
<Är vb 2005 en delmängd av vb .net? Är det en utbyggnad av vb 6?
Ja, och nej. Inte utbyggnad, mer omskrivning. Det finns miljontals trådar om detta ämne. Sök och läs...
<Kommer vb 2005 supportas framöver (hörde ngt elakt rykte om att vb 6 skall sluta supportas av microsoft)?
Nej vb 2005 kommer somm alla produkter sluta supportas, men först slutar i tur och ordning vb6, vb2002 och vb2003
<Kan man göra com komponenter (activex.dll o exe) i vb 2005 och vb .net?
Ja.
<Vilka skäl har jag att migrera från vb 6 till antingen vb net eller vb 2005?
Att du vill göra program som funkar på linux och windows utan att kompilera om.
Att du inte vill fortsätta koda i ett språk som kom på 1990-talet.
Att du vill använda ett modernt sätt att koda (objektorientering)
/mickeSv: visual basic 2005 vs visual basic .net
Du har VBx (1 till och med 6) sen kom VB.NET i versionerna 2002, 2003 och snart (beta2 finns ute, men produkten räknas komma till höst) 2005. VB6 kommer snart inte längre att supportas av Microsoft (den är juh snart 6 programmerignsspråksgenerationer gammal), men det betyder inte att man inte kan utveckla i det ändå. VB6 är en så pass gammal och inkörd produkt att den kommer hålla ett tag till. MEN! Att gå över till .NET miljön har med sig väldigt många fördelar (sök här på Pellesoft och på Google för att få en uppfattning), samt kommande versioner av Windows kommer vara grundade kring .NET baserad programmering. VB.NET är en Visual Basic dialekt (som moderniserats på många sätt) som är avsedd för .NET miljön.