Jag har flera kontroller i samma panel som alla har .Dock = Top. I designläge har de en ordning men i "icke" designläge så får de (i vissa fall) en annan ordning. Hur styr jag vilken ordning kontrollerna kommer att ligga i när programmet körs? Min första undran är: vad är det du vill åstadkomma? Nu vet jag inte exakt hur kontrollerna placeras ut men det känns lite konstigt att alla kontrollerna skall ha Dock=Top, borde du inte lägga in de kontrollerna i en egen panel, och sen göra Dock=Top på bara den paneln... Anledningen att jag använder .top på flera kontroller i samma panel är att jag vill att de skall ha samma bredd som panelen. Och eftersom jag även har en splitter och kan ändra bredd på panelen när jag kör programmet så är det smidigt att det sköts automatiskt. För att lösa det borde du kunna skita i Dockningen och använda dig av Anchor istället och se till att kontrollen är förankrad både till höger och vänster...Kolla mer http://www.c-sharpcorner.com/winforms/AnchDocInWinFormsGAG.asp Funkar till 50%. Problemet nu är om jag skulle fördubbla höjden på exempelvis en textbox (multiline true) till dubel höjd så kommer inte kontrollerna under att flytta ner :( Men docka dem i alla sidor då... då skall det nog fungera... Man kan bara "docka" på en sida. Och det blir inte "rätt" om man har anchor på alla sidor heller :( Är det nåt sånt här du är ute efter? Det är inte riktigt rätt. Vad jag vil göra är det som man kan göra genom att sätta flera kontroller till docking top fast jag vill "ha en garanti" för att de kommer i rätt ordning... :(Ordning på .Dock = Top kontroller
Det fungerar oftast att klippa ut och klippa in kontroller i rätt ordning men det fungerar inte alltid :-(Sv: Ordning på .Dock = Top kontroller
Annars är väl tipset att kolla i den automatgenererade InitializeComponent() och se hur ordningen som kontrollerna läggs till i påverkar utseendet, observera att om du pillar i InitializeComponent() så kan VS "pilla" tillbaka det när du lägger till nya kontroller etc...
Lite tankar, men utveckla gärnaSv:Ordning på .Dock = Top kontroller
Saken är att visst jag kan ändra ordningen under InitializeComponent() och det ändrar sig i designtime och i runtime i vissa fall (Men inte alltid!). Och har det börjat att trilskas så fortsätter det :( . Sv: Ordning på .Dock = Top kontroller
Sv:Ordning på .Dock = Top kontroller
Sv: Ordning på .Dock = Top kontroller
Edit: menar så klar köra Anchor...Sv:Ordning på .Dock = Top kontroller
Sv: Ordning på .Dock = Top kontroller
http://www.thecodeproject.com/cs/miscctrl/CSharpFlowLayoutPanel.aspSv:Ordning på .Dock = Top kontroller