Jag har ett stort bekymmer.. Innan när jag satt och gjorde program i C++ kunde jag smidigt skicka över endast exe filen till mina vänner som ville se vad jag gjort. Du måste ha .NET Framework installerat, eller köra Windows 2003 Server - där ingår det. Men herregud utan ett framework eller 2003 enterprise skulle jag väl inte kunna köra programmet själv... Du måste tyvärr be vännerna att installera frameworket. En redistributable version om ca 20 mb http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=262D25E3-F589-4842-8157-034D1E7CF3A3&displaylang=en /url finns att tillgå. Samma skit som med java alltså! Du kan lägga med detta i installationsprogrammet så sköter det sig själv + att vännerna slipper slösa en massa bandbredd för nedladdning. se ovan (skrev för långsamt men ungefär som ovan) David, Hemskt ledsen. Men på tre senaste inläggen jag postat känns det som jag ringt till Tiscalis kundtjänst ungefär.. Om ni förstår hur jag menar.. David, Nej det är ingen fara, det är svårt o veta när man kommer till nya forum hur många det är som märker på smådetaljer och så vidare. >VB runtime filer till vb.net o skicka med är ju högst beklagligt Så man kan alltså inte urskilja vilka runtime filer som krävs för det programmet man använder då om man vill skicka vidare istället för att skicka med hela framework paketet?? All or nothing.... ;-) Hej alla.... Hej! <B>" i framtiden så har alla ramverket i sina burkar"</B> .Net finns ju med i Windows XP (eller åtminstone i något service pack) eller går att ladda ner via Windows update. Att skicka med .Net i installationspaketet för ditt program verkar onödigt. > Dock blev jag lite förvånad idag då jag upptäckte att man måste ha en extra runtime-miljö för att kunna köra J#-kod. Jag trodde att även den kompilerades till ilasm av Visual studio. Detta var tydligen en fråga som berör många... Det finns på (någon av) microsofts sidor en Framework Bootstrapper (har jag för mig att den heter) Den kan klistra ihop din installation med installation av frameworket om det behövs. Min slutsats av ovanstående. Roland. Installera "Microsoft Visual Studio .NET 2003 Bootstrapper Plug-In" från På tal om bakåsträvare och programkörande i trevliga sandlådor. Någon som har kört ett stort fint DOT.NET program i Mono?Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Men nu i Visual Basic.net är det väl en del dll filer som krävs för att man ska kunna köra ett program!? Låt oss säga att jag vill skicka ett grafiskt VB program till en vän, måste jag be personen i fråga installera senaste framework eller finns det några vanliga dll filer jag kan lägga i samma mapp och skicka med för att det ska fungera???
Tack för svar någon på förhand.Sv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
/mickeSv:Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Nu snackar jag om jag vill skicka programmet till vänner som INTE har framework serien installerad???
Vilka Dll filer/bibliotek är det i windows som ska skickas med för att det ska fungera??Sv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Sv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Tagga ner lite - om du läser om Mikaels inläggs så ser du att han har rätt. Du behöver inte mena dig som person utan vanligt talspråk där man ofta säger "du måste ha gjort xyz för att kunna göra abc, det vet juh alla" .. etc.. Sv:Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Var inget illa menat. Tack för svaren iaf.Sv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Ingen fara - folk vill hjälpa dig med ditt problem. Att skriva i ett publikt forum innebär alltid att det finns en risk att få en del knäppa svar, det har vi alla fått. Ibland kan det bero på att folk missuppfattar frågan, ibland är frågan dåligt formulerad eller detaljerad, ibland är det rent nonsens bara och många tror på hjälp till självhjälp. Vad jag kan se så har du skapat en tråd tidigare [Ta fram offentligt IP nummer!] där Oskar faktiskt gav mer eller mindre samma lösning som Johan gjorde, fast utan kod. Om det är kodexempel som du vill ha så skriv gärna det, Oskar kan inte veta om du vet hur man skickar en request till en extern sida och läser av svar, eller inte.
Hoppas du inte fått ett dåligt intryck av forumet =)Sv:Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Jag tackar helt enkelt Johan för den kodlösningen till IP nummret. Att det inte fanns några VB runtime filer till vb.net o skicka med är ju högst beklagligt.. Usch.. Och som någon skrev, Java är ju ännu värre, kan bara hålla med denna skribent.Sv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Tja, vb.net är inget språk längre, det är snarare en "syntax". Du kan skriva exakt samma kod i c# eller i vb.net, du får ändå exakt samma dll-filer ut av det. Egentligen är det lite dumt att prata om dll-filer eftersom att dll-filerna bara innehåller ilasm-kod, ungefär som att java har sin byte-kod. Till skillnad ifrån java så kompileras dock ilasm-kod till riktig binärkod när man sedan exekverar koden, java gör aldrig det sista steget.
Eftersom att det i slutändan alltid blir ilasm-kod så finns det inget som heter vb runtime längre (spelar ju ingen roll vilket språk det handlar om), och att frameworket är så stort är väldigt sällan en nackdel, jämför du mängen klasser, funktioner, hur logiska saker är osv. mellan t.ex. win32 api (c++) eller vb 6 så ser du att för en utvecklare så är .net framework väldigt mycket enklare att arbeta med. Dock på bekostnad av storleken på frameworket.
Att frameworket sedan är lite stort anser jag inte vara någon nackdel på något sätt, väldigt många har bredband, de som har bredband ska inte klaga. Har man inte bredband och istället kör modem så är det lite svårare. Men å andra sidan så misstänker jag att många datortidningar skickar med .net framework på sina cd-skivor, likaså de program som behöver .net framework och som ligger på cd har antagligen .net framework inkluderat i installationen. Till sist så har kunden ändå säkert möjlighet att få tag på .net framework via folk kunden känner.
Summering: Det finns runtimefiler till .net, precis som det fanns till vb 6Sv:Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
//HåkanSv:Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Jag har läst lite av alla kommentarer och jag är själv ny i forumet, men tror att jag börjar lära mig, det jag vill kommentera här rör dock inte det utan ursprungsfrågan i .net. Jag har själv nyligen gått över till .net och det är mycket nytt, en del positivt och en del mindre positivt.
Vad det beträffar ramverket så är det ju som skrivits att du, liksom alla andra du vill distribuera ditt program till behöver detta, det kan kännas lite tungt att behöva baxa med ett ramverk som är tio gånger större än själva programmet man nyss utvecklat men det finns, som jag ser det två goda saker med detta.
I gamla VB så fick man, vid distribution av sitt program, noga gå igenom vilka filer som skulle bifogas med stor risk att missa någon, med bekymmer som följd, det är numera svårare att missa detta.
Nummer två är att i framtiden så har alla ramverket i sina burkar, det fanns en tid då det ställdes krav på windows 95 eller nyare för att kunna köra ett program, krav som fortfarande gäller men inte skrivs eftersom alla kör på Windows 95 eller nyare, samma kommer sannolikt att gälla .net ramverket...
Anders SvenssonSv:Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Exakt hur lägger man till det i installationsfilen så att det sköter sig själv?
//MiaSv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Nja.. egentligen borde ju "alla" ha det redan nu... Men det finns folk som låter bli/vägrar att köra in uppdateringar och servicepack till windows. Därav problemet.
När Vista kommer slipper vi det här problemet helt och hållet... Lite "digital-tv-övergång" över det hela...Sv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Dock blev jag lite förvånad idag då jag upptäckte att man måste ha en extra runtime-miljö för att kunna köra J#-kod. Jag trodde att även den kompilerades till ilasm av Visual studio.Sv:Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Det gör den (hoppas jag inte ljöd där), saken är dock att j# har ett eget framework som innehåller samma saker om javas (för att en övergång från java till .net ska förenklas.) Dvs. fler klasser och annat kul ;)Sv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Men jag har inte fått ngnt svar på min fråga av det jag kan tyda.. ;-(
Är det ngn som kan säga mig hur man kan lägga in så att det installeras tillsammans med programmet?
//MiaSv:Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
/mickeSv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Och när alla sedan gar XP eller senare versioner med servicpack så behöver ingen separat installera .net separat.
Varför i sjutton ska man ha ett system som är oberoende av operativsystem när man lika enkelt kunnat skapa se exe moduler för de eventuella miljöer som användaren förväntas behöva???
De flesta kör Windows, då gör man en exe för windows.
Några få kör MAC och Linux. Då gör man exe till repektive. så är det klart.
Om behovet uppstår för något annat så gör man en exe för dessa.
Viktigaste måste väll vara att man har samma källkod till alla system. Som det är nu så är det förenklat för utvecklaren men försvårat för användaren. Då antalet användare är ofantligt större borde det sammantaget bara innebära mer problem.
När nya versioner av .net kommer så måste användarna ha full bakåtkompablitet och samtidigt så fort något nytt kommer ut uppgradera maskinerna.
Nej, jag är ingen bakåtsträvere men anser att man krånglat till det genom att lägga slutkompilering till körbar modul hos varje användare.
Hade varit enklare med följande
Mittprogram_win.exe
Mittprogram_linux.exe
Mittprogram_mac.exe
(som utvecklaren skapar av samma källkod)
Direkt körbara filer utan massa tolkar i form av dll:er etc.
så hade det räckt med detta utan massa kompilatorer hos användare.
mvh RolandSv:Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???
Det är helt rätt. Man borde egentligen ha ett program som heter:
testpgm_winxp
testpgm_win2003EnetrpriseServer
testpgm_linuxmedxwindows
testpgm_linuxmednåtannat
Fast det är klart... Då kan man ju inte utnyttja alla funktioner som finns i ett operativ, för då är inte källkoden likadan för alla operativ längre (eller så hara man bara print i ett kommandofönster som alternativ.)
.NET ger dig möjlighet att med SAMMA källkod köra ett program i olika operativ. På grund av att det finns XP, XP SP1, XP SP2, XP Home i alla varianter, Windows 2003 Web Edition, Windows 2003 Standa... många olika versioner av alla olika operativ, så har man valt att lägga in ett ramverk med funktioner, som används likadant av min källkod. Då först kan jag skriva EN källkod för mitt program oavsett var den skall köras.
Håller du inte med, så funkar ju VB6 bra - fast ja just det... vbrun-filerna måste ju installeras och registreras, så det får bli C eller C++ då - fast MFC måste ju då installeras såklart. (om man inte kör en senare version av Windows för då ingår det) ((fast det gör ju .NET Framework också - i en ännu senare version...))
/mickeHär är lösningen!!!!!
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=627921a0-d9e7-43d6-a293-72f9c370bd19&displaylang=en
Gör ett "Setup projekt" och nu så får du med "dotnetfx.exe" i ditt projekt som installeras om den behövs.
Läs mer i http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnnetdep/html/vsredistdeploy1_1.asp?_r=1Sv: Skicka sina program till vänner som inte har nåt framework..???