Hej ! Det finns inte i något API som jag har sett (DOM, SAX, XmlWriter..)Xml fråga
Om man vill skriva till en xml fil finns det olika sätt att göra detta på vad jag förstår. En metod som jag testat är att skapa ett xmldocument och sedan lägga till noder och information typ:
Dim doc as XmlDocument = new XmlDocument
doc.Load(sökväg och filnamn)
dim parentNode as XmlElement = doc.CreateElement("Bil")
dim childnode as XmlElemtent = doc.CreateElement("Motor")
parentNode.AppendChild(childnode)
dim parentText as XmlText = doc.CreateTextNode("Saab")
dim childText as XmlText = doc.CreateTextNode("Turbo")
childNode.AppendChild(childText)
doc.Save(sökväg och filnamn)
Måste man verkligen göra så här när man har en definierad och validerad Xml fil med tillhörande schema ?
Borde man inte bara kunna hämta just de noder man vill ha från Xml filen , lägga till data och sedan spara ?
Tacksam för svar !Sv: Xml fråga
utan du får i så fall skriva kod som gör det själv. Men det är nog inte så lätt... Hur ska du veta att du har wellformed XML när du skriver mitt i en fil? Du kan inte vara helt säker på det. Dessutom, ändrar du filstorleken måste du ändå skapa en ny fil.. (säg att du lägger till <Data /> nånstans, då måste ju allt framför <Data/> flyttas framåt). Man har alltså inte mycket att vinna på ett sådant API utan riskerar i stället problem. Och det är väl därför som vi inte har sådana API:er för XML. Skall du ha stora filer som ofta skall ändras mitt i filen är det helt klart en databas du bör använda i stället.