Jag har ett registerprogram ,skrivet i c#, som presenterar en massa data. Jag vill kunna låta användaren skapa en rapport för utskift utifrån datat, typ som i Access. Crystal reports är ett alternativ som jag kan se men helst vill jag bara använda mig av "standard" saker. Allt data lagras vid programkörning i ett dataset. Någon som har ett tips? Hej Fredrik, Crystal ingår ju i .net så det är ju en standardsak. Ett alternativ där är att använda office, närmare bestämt word eller exel i så fall som du startar via .net och sedan fyller på detta dokument med data och sedan skriver ut. För att använda crystal report måste väl en extra runtime (dll) installeras på kundens dator. + ev licensavgifter. Crystal Report ingår inte i framework sdk en. Alltså inte gratis. Vill ju komma billigt undan :-) . men du får en redistributable runtime licens med Visual Studio, så där är den "gratis" Fördelen med att använda Crystal Reports är att du inte är beroende av om kunden/användaren har MS Office installerat. Jag har haft samma problem. Efter mycket övervägande skapade jag rapporter i html för word. Det blir Crystal report, efter att jag läst på lite om detta. Har dock en fråga som jag ställt under visual studio.net forumet.Skapa och skriva ut rapport
Sv: Skapa och skriva ut rapport
Ett annan variant är att använda .nets egna programutskrifter för detta. Utskriftsmotorn är dock lite krångligare än tidigare vb6 rutiner, om man får flera sidor som skall behandlas.
Som du hör är svaret lite luddigt men du måste nog specificera standardkomponent lite bättre i så fall.Sv:Skapa och skriva ut rapport
Sv: Skapa och skriva ut rapport
mickeSv:Skapa och skriva ut rapport
/PerSv: Skapa och skriva ut rapport
<code>
<META NAME="ProgId" CONTENT="Word.Document">
<META NAME="Originator" CONTENT="Microsoft Word 11">
</code>
Fördelen är att det går att visa i alla browsers och kan editera det i många Ordbehandlare. Skriv samman en snygg css och generera html :)Sv: Skapa och skriva ut rapport
//Fredde