Jag bygger en windows-forms applikation och har ett problem med rättigheter till exe-filen. Vet inte om det är möjligt, men jag skulle gissa att det finns många admins som inte vill se ditt program igen om du genomför detta... Mitt förslag är att du istället skickar upp en fråga om ett användakontor som har admin-lösen eller att du har någon speciell klient/server historia som kan genomföra uppdateringen så admin har koll på vad som händer. En admin vill nog inte att saker "bara sker" Jag som admin lägger ut nya versioner på en server och applikationen känner av den nya versionen. Då kan användaren uppdatera genom ett menykommando. Du har inte funderat på möjligheten att t.ex. ha en service som kan göra det där istället? En service kan du ju köra som vilket konto som helst utan att riskera säkerheten ;) Grejen är att jag vill att användaren själv ska kunna välja när uppgraderingen ska ske. Hej, Jag håller med, man vill ha koll på vad som händer. I detta fallet är det jag som är både kund, operatör och sysadmin och den som fixar kaffe. > <b>Men då måste han ha skrivrättigheter i den programmapp där app ligger. Klart jag kan sätta rättigheterna manuellt på varje maskin...</b> Kärlek är att hitta lösningen på ett problem! Tack Rickard! > <b>Tack Rickard!</b>Sätta rättigheter vid installation
De flesta användare har inte skrivrättigheter i c:\program\ där exe-filen ligger och när mitt lilla uppdateringsprogram försöker ersätta huvudprogrammets exe-fil får jag acces denied såklart.
Så till frågan: Finns det någon möjlighet att vid installationen (som jag skapat via Visual Studio) sätta rättigheter på programmappen för alla användare?
Undrar JohanSv: Sätta rättigheter vid installation
/JohanSv: Sätta rättigheter vid installation
Sv:Sätta rättigheter vid installation
Men då måste han ha skrivrättigheter i den programmapp där app ligger. Klart jag kan sätta rättigheterna manuellt på varje maskin...Sv: Sätta rättigheter vid installation
Sv:Sätta rättigheter vid installation
Men jag får väl tänka om och lösa det på nåt annat sätt.Sv: Sätta rättigheter vid installation
Du får skilja på kund och operatör här. Kunden är företaget och det är dess representant (i detta faller sysadmin) som sköter uppdateringar.
Om kunden vill delegera detta ansvar till operatören så gör man det genom att antingen ge operatörens vanliga inloggning admin rättigheter, alternativt ger operatören ett konto till som används vid uppdateringar.
Om operatören inte har dessa rättigheter så är det helt enkelt så att kunden inte har delegerat detta ansvar och det är inte upp till din applikation att bestämma vad kunden vill ha. Du får helt enkelt anpassa dig efter kundens behov.
Själv ogillar jag skarpt installationsprogram som bestämmer en massa åt mig, t.ex. att andra komponenter skall fixas samtidigt, saker som inte har med det aktuella programmet att göra.
// JohanSv:Sätta rättigheter vid installation
Det blir väl handjagande med rättigheter som gäller.Sv: Sätta rättigheter vid installation
Sitter dina klienter i ett AD? Isåfall kan du styra NTFS rättigheter på specifik mapp/fil via en GPO.Sv:Sätta rättigheter vid installation
Sv: Sätta rättigheter vid installation
Så lite så.
AD är lösningen på nästan alla problem.