Hej! Jag är med och snickrar på en desktop applikation som tuggar rätt mycket minne. Den är skriven i .NET rakt igenom. Allt är alltså managed code. Applikationen visar data från en databas på ett hyfsat avancerat sätt med bla diagram och tabeller. Jag försöker nu komma underfund med hur .NET och Windows hanterar minne. T ex kan applikationen enligt Task manager ibland dra 150-200 MB minne i en maskin med 512 MB och Windows Page File växer till över 1 GB. Minimerar man applikationen drar den plötsligt 15-20 MB minne. Det verkar som någon stor Garbage Collect sparkar igång då. Någon som vet mer om hur detta sker? Men Page Filen stannar kvar på 1 GB tills man avslutar appen. Då tappar Page Filen kanske 0,5 GB rakt av. Genomgående har vi mestadels överlåtit till frameworket att hantera Garbage Collection men det verkar som om man måste in och styra mer. Finns det någon som har mer info om hur page filen och kringliggande delar fungerar? Hm, .net har lite hemliga saker om när den drar igång garbage collect ;) I extremt sällsynta fall måste man in och styra själv, och jag tror inte att det här är ett sällsynt fall :) Lars-Erik,Windows Forms app käkar minne
Sv: Windows Forms app käkar minne
En fråga: Använder ni en massa com-saker? Alltså saker som inte är 100% .net kod? Anropar ni .dispose på allting som inte används längre som har idisposable-interfacet?Sv: Windows Forms app käkar minne
Kan du beskriva lite vad programmet gör, eller iaf i det läget då du upptäcker att minnesanvändningen ökar drastiskt? Har du t.ex mycket loopar, eller en stor, där du skapar mycket temp objekt (som du kanske till och med inte frigör korrekt) ?