Hej! Ifall du har valmöjlighet skulle jag rekommendera att du valde C# eftersom du kommer att känna igen dig mera. Tyvärr har jag inte valmöjligheten, Jag har ingen bra information angående att gå ifrån java till vb.net, men jag tycker att du skall ge dig på att läsa på vb.net som om du inte hade någon java-erfarenhet. Du kommer iaf att lära snappa upp allting snabbt eftersom du redan har OOP:n inlärd. http://www.supportdata.net/skolor/vbnet/index.html Björn, Andreas: Citerar Björn: "eftersom du kommer att känna igen dig mera." Hur öppnar jag en databas och lägger in något i den i VB.NET,Nybörjarfråga! KOmma igång med VB.NET
Jag har tidigare utvecklat i Java, skall nu börja med VB.NET
Någon som har något tips på vart jag kan hitta någon bra tutorial,
har tankat ner diverse tutorials, men de flesta innehåller bara hur man går från VB 6.0 till VB.NET,
eller också bara hur sjäklva syntaxe fungerar!
Jag vill reda ut hur man börjar utveckla,
t.ex. märkte jag att det finns klasser, moduler, items, components, och en uppskö av olika saker!
Hur börjar man skriva ett progam, utan t.ex. en form, Vad innebär Share Sub Main() etc??
Har även sökt på microsft tutorial om Visual Studio.NET och VB.Net..Sv: Nybörjarfråga! KOmma igång med VB.NET
// MvH BjörneSv:Nybörjarfråga! KOmma igång med VB.NET
jag måste sätta mig in i Just VB.NET!Sv: Nybörjarfråga! KOmma igång med VB.NET
Vad det gäller "Share Sub Main()", så är "Share" samma sak som "static", Sub är en funktion som inte returnerar något värde. Alltså "static void Main()", bara andra ord.
// MvH BjörneSv: Nybörjarfråga! KOmma igång med VB.NET
En rätt så bra sida om man inte vet något om vb.net guiden utgår ifrån att du inte har programmerat med något annat språk förut så den kan vara lite seg.
www.planet-source-code.com , http://www.vbaccelerator.com/home/index.asp
Titta på andras koder lär man sig mycket av :)Sv:Nybörjarfråga! KOmma igång med VB.NET
Utan ren nyfiken het och med tanken på att du gjorde en rekommendation helt utan motivering - så varför rekommenderar du C# framför VB.NET ? Jag hanterar båda språken på väldigt god nivå och har inga som helst problem med något av dem. Jag har mina egna anledningar till att rekommendera folk att genomföra sin .NET introduktion med hjälp av C# istället för VB.NET - för att sedan komplettera med VB.NET som en lätt syssla i efterhand. Sv: Nybörjarfråga! KOmma igång med VB.NET
:PSv: Nybörjarfråga! KOmma igång med VB.NET
jag hittade i Visual studio något i tools, som hette connect to database, jag skapade
där en databaskoppling, men vet inte hur jag får tillgång till den i programkoden?
Kan man inte bara skapa en databaskoppling direkt i programkoden, vilken class kan jag använda?
Någon som kan ge ett exemple på hur jag skulle skriva?