hej Hej, nja inte riktigt På något sätt måste värdet skickas till servern, en variant är postback, en annan är att du tittar på xmlhttp. Använd sökfunktionen för att hitta mer information om xmlhttptext från div tag till vb.net???
har fråga om det går att hämta info/texten i en divtag html till en sub i VB.net på samma sätt som i javascript
ex
<script language="JavaScript" >
function onload(){
foo.innerHTML = document.form1.text1.value;
}
function test(){
document.form1.text1.value = foo.innerHTML;
}
</script>
foo är en contenteditable divtag som flyttar texten till en dold formulär textruta som kan postas vidare
men saken är den att jag vill inte posta texten utan uppdatera direkt så jag
vill ha samma funktion i vb men flytta allt till en asp:label så att man kan anväda den vidare i vb.net
går det??
mvh
andreasSv: text från div tag till vb.net???
Menar du ungefär så här? (antagligen inte fungerande kod, men funkar ungefär på det här sättet)
<script language="Javascript">
function SaveMyText()
{
document.form1.Source.Value = document.getElementById('editBox').InnerHtml;
document.form1.Submit();
}
</script>
<form ... id="form1" ...>
<input type="hidden" id="Source" runat="server" />
<div id="editBox" contentEditable="true">
Innehåll
</div>
Spara
</form>
I Code-Behind.
<b>[C#]</b>
...
private void Page_Load(...)
{
if (!Page.IsPostback) {
// inte postback
}
else {
Response.Write(Source.Value);
}
}
...
<b>[VB.net]</b>
Private Sub Page_Load()
If Not Page.IsPostback Then
// inte Postback
Else
Response.Write(Source.Value)
End If
End Sub
Du skulle även kunna göra lite andra kontroller, ex. ett till hidden fält som du sätter till ex. UpdateNow som värde och i Code-Behind kollar ifall det hidden fältet har värdet UpdateNow, annars uppdaterar den inte.
/m
/red.. kom på nu att det var i VB.net forumet så jag lägger till vb.net kod också.
Sv:text från div tag till vb.net???
För problemet är att jag tänkte köra denna asp.net sida som ascx komponent på en annan sida. och vill inte använda submit eller http strömmen utan endast flytta "div texten" till en asp kontroll eller databas i vb.net
som det är nu så har jag funktionen att 1 hämta värdena från javascriptet till den dolda kontrollen
detta gör jag med:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
<script language="JavaScript" >
function test(){
document.form1.text1.value = foo.innerHTML;
}
</script>
<!-- Här börjar den rediger bara ytan i editorn -->
<div unselectable="on" style="editBG" >
<div id="foo" contenteditable align=left style="height:100%; width:100%; overflow=auto;" >
</div>
</div>
<!-- Här slutar den editer bara ytan -->
<input name="text1" id="text1" type="text" runat="server" >
<input name="" type="button" onclick="test()">
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Men sedan måste jag använda ytterligare en funktion men då i VB.net
för att få över detta värde till vb för att kunna använda det igen:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
<script language="VB" runat="server">
public sub kor(sender As Object, e As System.EventArgs)
dim fel as string
just.text = HttpUtility.Htmlencode(text1.value)
end sub
</script>
<asp:button ID="visatext" runat="server" text="Visa" onclick= "kor"/>
<asp:label ID="just" runat="server"/>
i denna kod så visas värdet i en label men skulle kunna användas till tex databas eller annan funktion
Jag skulle alltså vilja utföra dessa båda funktioner med start från en knapp, vilket jag inte får att funka eftersom det är både Javascript och VB.net så jag måste antingen hitta ett sätt att köra vb från javascriptet eller evt tvärtom eller göra allt i VB.net (men hittils har jag inte fått VB att läsa innehållet i div taggarna) suck... vet inte hur jag skall göra...
måste jag posta datat??
mvh
andreasSv: text från div tag till vb.net???