Jag skulle vilja få tag på information som finns i DHCP-servern via programmering i .net. Det finns ingen klass färdig för att administrera dhcp-server i .NET, möjligtvis att man kanske kan köpa någon, det vet jag inte. Tack för ditt exempel, men jag var mer ute efter ett direkt stöd i .NET, inte via kommandon.Ansluta till DHCP-servern
Går det att ansluta via API/klass/... på ett smidigt sätt?
Tanken är att jag ska lista alla MAC-adresser som finns angivna i DHCP-servern.Sv: Ansluta till DHCP-servern
Jag funderade på ifall man kunde använda WMI, men tydligen så finns det tyvärr inte någon WMI-provider heller.
Ifall du är duktig på pinvoke så kan du ge dig på att bygga en wrapper till funktionen DhcpEnumSubnetClients i dhcpsapi.dll.
Det finns en fullösning som du kanske skulle kunna använda och det är programmet "netsh.exe" som följer med Windows 2000 och Windows Server 2003 (följer också med XP, men går inte att använda för just det här)
Gör en liten fil (liten_fil.txt) som innehåller:
dhcp
server \\dhcpserver01
scope 192.168.0.0
show clients
och kör den med
netsh.exe -f liten_fil.txt
så kommer den att skriva ut en liten lista med klienter och bl a mac-adresser.
(Du kan också starta netsh utan parametrar och skriva in kommandona manuellt)
Du kanske klarar dig utan att göra en .net-applikation med det här, eller så kan du köra netsh med System.Diagnostics.Proccess... och parsa texten.
Kommandona för dhcp-server-administrationen i netsh ändrades också mellan Windows 2000 och Windows Server 2003, exemplet ovan är för 2003.
Hoppas det hjälper.
// MvH Björne
Sv:Ansluta till DHCP-servern
Men, som du skriver, så kan man ju ta hand om resultatet från netsh och använda det... Tänkte bara om det fanns något bättre/enklare sätt...
Tack för ditt svar!