Har strul med MS fax där jag via koden nedan skickar orderbekräftelser till våra kunder. Dåligt med svar på den här frågan tycker jag... Tacksam för att du tar dej tid .... förstår din lösning vilket jag var inne på tidigare men RTF blir ju inte lika snyggt ... typPDF öppnas vid fax-rutin
lägger in ett redan skapat PDF i bodyn på faxet och i sammband med detta öppnas Acrobat Reader för varje enskillt dokument, det blir en jäkla massa fönster.
nu är frågan, kan man på något vis förhindra detta ??
vet att man kan fixa till det vid vanlig utskrift men får inte till det här ... nån som vet !?!?!?!
<code>
Private Sub send_fax(ByVal myFilnamn As String)
Try
objFaxDocument = New FAXCOMEXLib.FaxDocument
objFaxServer = New FAXCOMEXLib.FaxServer
Dim objSender As FaxSender
Dim JobID As Object
'Connect to the fax server
objFaxServer.Connect("Beta")
'-----------------------------------------------------------------------
'// koll om fil finns
Do
If File.Exists("\\Beta\DATA\KDdata\orderbekraftelser\Autosave\" & myFilnamn & ".pdf") = True Then
Exit Do
End If
Loop
'------------------------------------------------------------------------
'// Set the fax body
objFaxDocument.Body = "\\Beta\DATA\KDdata\orderbekraftelser\Autosave\" & myFilnamn & ".pdf"
objFaxDocument.Priority = FAX_PRIORITY_TYPE_ENUM.fptHIGH
objFaxDocument.DocumentName = myFilnamn
'// sätter mottgare
objFaxDocument.Recipients.Add(dataKund.fax, dataKund.namn)
objFaxDocument.CoverPageType = FAX_COVERPAGE_TYPE_ENUM.fcptNONE
objFaxDocument.Sender.SaveDefaultSender()
JobID = objFaxDocument.ConnectedSubmit(objFaxServer)
objFaxServer.Disconnect()
Catch ex As Exception
MsgBox("Fel vid faxning av order !" & vbCrLf & ex.Message)
End Try
End Sub
</code>Sv: PDF öppnas vid fax-rutin
Jag har gjort en liknande lösning för att automatiskt skicka fax. Jag valde att skicka dokument i rtf-format, vilket (för mig) är det som fungerar bäst. Där stängs i alla fall word-pad fönstret efteråt.
(hade helst använt html, men när man försöker faxa ett html-dokument så fastnar det i att internet explorer öppnas, skriv ut fönstret visas och man måste klicka på "skriv ut" för att det ska fortsätta...)
Om du kommer på att du vill göra om med rtf istället så får du en liten funktion av mig här som är ovärderlig:
<code>
Private Function RTFaStringen(ByVal strStart As String) As String
Dim strTmp As String = strStart
strTmp = strTmp.Replace("å", "\'e5")
strTmp = strTmp.Replace("ä", "\'e4")
strTmp = strTmp.Replace("ö", "\'f6")
strTmp = strTmp.Replace("Å", "\'c5")
strTmp = strTmp.Replace("Ä", "\'c4")
strTmp = strTmp.Replace("Ö", "\'d6")
strTmp = strTmp.Replace("é", "\'e9")
strTmp = strTmp.Replace("É", "\'c9")
strTmp = strTmp.Replace("á", "\'e1")
strTmp = strTmp.Replace("Á", "\'c1")
strTmp = strTmp.Replace("ü", "\'fc")
strTmp = strTmp.Replace("Ü", "\'dc")
strTmp = strTmp.Replace("Ø", "\'d8")
strTmp = strTmp.Replace("ø", "\'f8")
strTmp = strTmp.Replace("Œ", "\'8c")
strTmp = strTmp.Replace("œ", "\'9c")
strTmp = strTmp.Replace("Æ", "\'c6")
strTmp = strTmp.Replace("æ", "\'e6")
strTmp = strTmp.Replace(Chr(148), """")
Return strTmp
End Function
</code>
det går även bra att lägga in bilder och formatera text osv; gör dokumentet i word-pad, öppna det med anteckningar så är det rätt så lätt att fatta tillexempel att /par är en radbrytning.
(finns säkert ännu smartare sätt att göra det på men det här var det jag hade tid med...)Sv:PDF öppnas vid fax-rutin
Har faktiskt löst det utan att veta hur dock .... eller jo .... hade ju en skrivarapplikation som heter PDF.factory för skapandet av mina PDF ...... lösningen låg i att köpa Adobe Acrobat och installera det .... efter det så funkar allt som det ska .... bara jag har ett Readerfönster öppet så blinkar det bara till lite nere på systemraden vid varje utskrift ....