Håller på med en funktion som hämtar/bygger en nyhetslista där jag vill har nyheterna i sorterat efter senaste nyhet högst upp. Problemet är att jag har tre olika kategorier (Allmänt, Koncernnytt samt Företagsnytt) så jag har tre olika sql-frågor till databasen, annars hade jag ju sorterat med ORDER BY. Varför har du tre olika sql-frågor? Försök att göra en fråga av det, det är absolut enklast att sortera posterna i sql-frågan. Det är för att det är en funktion som skall passa flera olika slags företag, typ: Koncern, dotterbolag, enskilda företag m.m. Hur kan jag sortera en vektor efter datum?
Min idé är att samla ihop alla nyheterna i en vektor, typ:
<code>
Dim strNewsList() As String
While objReader.Read
strNewsList += objReader.GetValue(0).ToString & "," & objReader.GetValue(2) & "," & Left(objReader.GetValue(1).ToString, 30) & "|"
End While
Dim strSplitList() As String = strNewsList.Split("|")
Dim strList As String
For i = 0 To strSplitList.Length - 1
strList += strSplitList(i) & "<br>"
Next
</code>
0 = id, 2 = skapat datum, 1 = nyhetsrubrik
Detta blir typ:
3,2005-01-01 10:25:00,Min nyhet
1,2004-01-01 10:25:00,Testnyhet
2,2005-06-01 10:25:00,Kalle har gått o gift sig
o.s.v
Här vill jag kunna sortera efter datum eller ev. efter id eftersom det högsta id:et borde vara den senaste posten (eller så tänker jag fel), går det att lösa på något sätt?Sv: Hur kan jag sortera en vektor efter datum?
Sv:Hur kan jag sortera en vektor efter datum?
SQL-fråga 1
Hämtar alla allmänna nyheter
SQL-fråga 2
Hämtar alla nyheter som är avsedda för aktuellt företag eller om aktuellt företag ingår i en koncern med ett företag som nyheten är avsedd för
SQL-fråga 3
Hämtar alla nyheter som är avsett för aktuellt företag