Hej! <kod> Hej, Den fanns inte... ska vara ungefär så här Får felmeddelandet: Ops, jag som är lite snabb. Ska vara så här (ändrar även i min föregående post) Fungerar bra, men nu till nästa problem. Kolla om det här hjälper <b>AutoGenerateColumns="False"</b>, lägg till det i <asp:DataGrid -här->Pagning
Jag har alltid haft problem med pagning, i SDK'n så visar de milslånga koder, vilket jag helst inte vill ha.
När man ska ha pagning på en sida, är det DataGrid man ska använda då? Vilka kontroller stöder pagning?
Kan någon visa mig hur jag gör pagning med ex. DataGrid som JAG hört är den enda kontrollen med stöd för pagning.
Skulle även bli tacksam om någon kunde skriva lite kort om alla dessa webkontrollen (+/-) för att lägga ut data från en databas, jag använder Repeater pga att den är ganska lätt. Att lägga till DataSource på alla kontoller gör jag likadant som jag gör med mina repeater?
Och vad är det funktioner "DataBind()" gör, och varför fungerar inte koden utan den?Sv: Pagning
<% @Import Namespace="System.Data" %>
<% @Import Namespace="ByteFX.Data.MySqlClient" %>
<script language="vb" runat="server">
Sub Page_Load()
BindData()
End Sub
Sub BindData()
'Min connection..
Dim myConnection as New MySqlConnection("SERVER=localhost;DATABASE=db;UID=root;PASSWORD=;")
'SQLsträngen
Dim strSQL as String = "SELECT rubrik,namn FROM gastbok ORDER BY datum DESC"
Dim myCommand as New MySqlCommand(strSQL, myConnection)
'Fyller DataSet'et..
Dim myAdapter as New MySQLDataAdapter(myCommand)
Dim ds as New DataSet()
myAdapter.Fill(ds)
'Fyller datagriden med Datasetet och binder datan..
dgPopularFAQs.DataSource = ds
dgPopularFAQs.DataBind()
myConnection.Close()
End Sub
Sub NewPage(sender As Object, e As DataGridPageChangedEventArgs)
dgPopularFAQs.CurrentPageIndex = e.NewPageIndex
BindData()
End Sub
</script>
<form runat="server">
<asp:DataGrid runat="server" id="dgPopularFAQs"
BackColor="#eeeeee" Width="85%"
HorizontalAlign="Center"
Font-Name="Verdana"
Font-Size="10pt"
AllowPaging="True"
OnPageIndexChanged="NewPage">
<HeaderStyle BackColor="Black" ForeColor="White" Font-Bold="True"
HorizontalAlign="Center" />
<AlternatingItemStyle BackColor="White" />
<PagerStyle Mode="NumericPages" HorizontalAlign="Center" />
</asp:datagrid>
</form>
</kod>
Jag hittade en kod när jag googlade lite, men var kan själv bestämma hur det ska se ut när det loopas ut?
Jag vill kunna bestämma som när jag använder ItemTemplate + Container.DataItem() med Repeater, hur gör jag det i DataGrid?Sv:Pagning
I bl.a "TemplateColumn" kan du göra lite som du vill i.
Kolla på nybörjarguiden på www.asp.net, där ska det finnas exempel på hur man kan göra.
Finns även exempel på det här http://www.aspnetexempel.com/?page=code&codeid=25&a=0
/mSv: Pagning
Type 'System.Web.UI.WebControls.DataGrid' does not have a property named 'TemplateColumn'.Sv:Pagning
<Columns>
<asp:TemplateColumn>
<HeaderTemplate>Blaha</HeaderTemplate>
<ItemTemplate>Innehåll</ItemTemplate>
</asp:TemplateColumn>
</Columns>
/m
Sv: Pagning
System.Web.UI.WebControls.DataGridColumnCollection must have items of type 'System.Web.UI.WebControls.DataGridColumn'. 'TemplateColumn' is of type 'System.Web.UI.HtmlControls.HtmlGenericControl'.Sv:Pagning
<asp:TemplateColumn>...</asp:TemplateColumn>
/m
Sv: Pagning
DataGriden fixar tabeller, så när jag skapar denna TemplateColumn så blir det bara en till column i "listan". Hur ska jag göra för att bara visa det som jag skriver i TemplateColumn och inget annat?Sv:Pagning
/m