Hej Hur menar du bifoga? I princip är det möjligt att kompilera in råa data i exe-filen, vilket antagligen är vad du frågar efter. Själv gör jag det aldrig, men standardsättet i windows är väl att använda resource-filer om jag inte minns fel. *EDIT*bifoga en ljud fil (.wav) i sin application?
Går det att bifoga en ljud fil i sin application som man har gjort?
Har nämligen in .wav fil som jag vill spela upp, men om filen saknas så kommer det bara beep ljudet från datorn och det vill jag inte. :)
//AlexSv: bifoga en ljud fil (.wav) i sin application?
Om du tänker på ditt installationspaket så är det bara att inkludera filen i ditt setup-projekt.
Om du menar att ditt program är beroende av en fristående fil så kan du ju alltid i uppstarten av programmet kolla om filen finns och annars avsluta med ett felmeddelande.
Jag vaet inte om jag svarat på din fråga eftersom den är lite otydlig, så återkom gärna med emr info om vad du vill åstadkomma.
// JohanSv:bifoga en ljud fil (.wav) i sin application?
Sv:bifoga en ljud fil (.wav) i sin application?
Tänk vad Google kan göra :), hittade det jag letade efter och ska nu visa hur man gör det.
1. Gå till Solution Manager (Uppe till höger) och högerklicka på erat projekt namn och välj Add -> Add Existing Item och leta upp din .wav fil
2. Nu ska du se att din .wav fil finns med markera den och ändra Built Action till Embedded Resource
3. Class koden
Class SoundClass
'API call for playing sounds in memory
Private Declare Function PlaySound Lib "winmm.dll" (ByVal data() As Byte, ByVal hMod As IntPtr, ByVal hwFlags As Integer) As Integer
Private Const SND_ASYNC As Integer = &H1 'Play asynchronously
Private Const SND_MEMORY As Integer = &H4 'Play wav in memory
'Return byte array
Public Function GetSound(ByVal fileName As String)
'The .wav will be stored in this byte array
Dim ClickSound As Byte()
'Get running assembly name
Dim NameSpc As String = Reflection.Assembly.GetExecutingAssembly().GetName().Name.ToString()
'Look for the button click sound in the resource stream.
'This example has a resource called ButtonClick.wav
Dim WavStrm As IO.Stream = Reflection.Assembly.GetExecutingAssembly().GetManifestResourceStream(NameSpc & "." & fileName)
'ReDim the byte array to be the size of the embedded .wav
ReDim ClickSound(CType(WavStrm.Length, Integer))
'Load the .wav from the stream into the byte array
WavStrm.Read(ClickSound, 0, Int(CType(WavStrm.Length, Integer)))
Return ClickSound
End Function
'Play embedded .wav resource
Public Sub PlaySound(ByVal WavResource As Byte())
PlaySound(WavResource, IntPtr.Zero, SND_ASYNC Or SND_MEMORY)
End Sub
End Class
4. Hur man man spelar upp sin .wav
Dim tpmPlay As New SoundClass
Dim Mysound As Byte()
Mysound = tpmPlay.GetSound("VADDINFILHETER.wav")
tpmPlay.PlaySound(Mysound)
Ändra bara VADDINFILHETER till vad du nu har döpt din .wav fil till
*Kanske inte världens effiktivaste/snyggaste koden, men den fungerar =)