Databaser i access eller XML i VB.NET? Det beror lite på, t.ex. hur mycket data du har. Sen kan man ju använda transact sql i Access vilket inte är helt fel. Om det bara är för läsning så skulle jag nog använda xml ändå. Lägga den som embedded resource, läsa in den vid uppstart av applikationen till ett dataset och jobba med den så. Enklare och snabbt. Om det däremot är en jättefil så kanske inte det är någon hit. storleken på xml-filen är 64kb... Lite beroende på vad du ska göra men jag tycker det låter som en bra idé att använda xml. :) det är min kära poker app. som du förtvivlat hjälper mig med som jag lurar över :) (som förövrigt går så där... )Databaser i access eller XML i VB.NET?
I min application är jag beroende av hastigheten vid dataåtkomsten.
Är det någon som har forskat i snabbheten i accessdb/xml?
Jag kommer bara att hämta ur den, aldrig skriva till/ändra i den.
Sen undrar jag om det är möjligt att "baka in" accessDb:n/xml-doc." i körfilen?
Dvs så inte användarna kan komma åt filen och titta i/ ändra data.
Så att allt ligger i .exe filen dvs.Sv: Databaser i access eller XML i VB.NET?
Generellt sätt är en databas t.ex. Access med *indexerade kolumner* klart snabbare än XML.
XML är ju inte indexerat och du måste alltså söka/läsa sekventiellt genom hela filen om du ska göra sökningar. Om du bara har några hundra poster som du kan läsa in i ett Dataset i minnet från en XML-fil kan det bli snabbare. Har du snarare tusentals poster är en indexerad databas att föredra t.ex. Access. OLEDB providern har mekanismer som cachar databasen i minnet för snabbare åtkomster. Se till att öppna den i read-only läge för att undvika problem med låsningar.Sv:Databaser i access eller XML i VB.NET?
/PeterSv: Databaser i access eller XML i VB.NET?
Den innehåller 169 poster med 10 värden i varje...Sv:Databaser i access eller XML i VB.NET?
Sv: Databaser i access eller XML i VB.NET?
jag tackar er för hjälpen och stänger den här tråden tills vidare!