Finns det någon bra tutorial på hur man läser in ett xml docuement i ett dataset? Jo det är relativt enkelt: Det var ju inte så svårt :) Datavyn bör du använda då. Den har både filtrering och sortering + lite till. Eller så om du inte vill använda datagrid kan du använda DataTable, då blir hanteringen av datat i xml-dokumentet precis som en tabell i en databas.läsa in xml i dataset
Eller är det så pass enkelt att göra att någon kan förklara det här?Sv: läsa in xml i dataset
DataSet ds = new DataSet("namn");
ds.ReadXml("filnamn.xml");
Här finns lite tutorials:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbcon/html/vbwlkWalkthroughAccessingXMLData.aspSv:läsa in xml i dataset
När jag ändå är igång och frågar om xml...
Hur enkelt/svårt är det att plocka ur specifika data ur ett xml-dokument?
För tillfället använder jag:
strSql = "SELECT " & strPlayers & " FROM holecards WHERE cards = '" & strCard & "'"
för att plocka ur det som jag är intresserad av ur en access-db, men är intresserad av att byta till xml ist...
I exemplet så använder man följande kod: (med lite ändringar för att det ska passa mitt xml-doc)
Private Sub btnReadXML_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnReadXML.Click
Dim filePath As String
filePath = "C:\Documents and Settings\Anders Hydén\Mina dokument\Visual Studio Projects\Poker3\cards.xml"
dsPoker.ReadXml(filePath)
With DataGrid1
.DataSource = dsPoker
.DataMember = "card"
.CaptionText = .DataMember
End With
End Sub
Kan det vara ".DataMember = xx" man ska manipulera för att hämta ut "rätt" fält?
Sv: läsa in xml i dataset
Dim dv As DataView = dsPoker.Tables("Tabellnamn").DefaultView
dv.RowFilter = "cards=" & strCard ' alt dv.RowFilter = "cards='" & strCard & "'"
With DataGrid1
.DataSource = dv ' Sätt bara ett datatable till source om du inte vill visa relationer i griden
.CaptionText = .DataMember
End With
Datamember används om du anger t.ex. ett dataset som datasource. Då kan du skriva in ett tabellnamn där. Behövs ej i detta fall (förutom om du vill visa relationer som sagt).
"Kan det vara ".DataMember = xx" man ska manipulera för att hämta ut "rätt" fält?"
Antingen raderar man kolumnerna i datasetet eller så får man dölja dem i griden. Har för mig att den grid som följer med vs.2003 och tidigare endast har möjligheten att sätta vidden till 0 på dem.
Mvh
Peter
Sv:läsa in xml i dataset
Dim dt As DataTable = New DataTable
dt = dsPoker.Tables(0)
Dim dr As DataRow
For Each dr In dt.Rows
Label1.Text = Label1.Text & dr("column") & vbCrLf
Next