Hejsan. Hej, Kolla om detta kan vara något: Hmm.. verkar intressant.. Men bara såhär efter en snabb koll på det verkar den ha svårt med lutande bokstäver. Hej, tekniken borde vara OCR. Att sen hitta något program som dessutom klarar av att läsa av tecken mot en färgad bakgrund blir svårt- det handlar ju om teckenavkänning med en massa pixlar som antingen är av eller på. Även EAN-koder bör ha en vit platta för att inte förvirra streckkodsläsaren. Det här låter misstänkt likt något ett spamföretag skulle vara intresserade av. Hej, jobbar med industriel bildbehandling (hitta felaktiga objekt i produktion med hjälp av kamera teknik).Vill hitta text i bilder mha VB.NET
Jag har fått i uppdrag att ta fram en programvara i VB.NET som kan hitta en kort "kod" (några tecken efter varandra) i en bild med ibland flerfärgad bakgrund. Texten är svart.
Någon som har bra förslag på hur jag skall tackla problemet. (Hellst licensfritt, men om någon har något med licens, posta också, då detta kanske kan bli aktuellt). Jag vill se länkar till nedladdning av klasser som nämns i svaren om det går bra.Sv: Vill hitta text i bilder mha VB.NET
Denna var bra den...
Jag har en kund som vill köpa ett program av mig för en miljon, men jag tänkte att någon här kanske kan tänka sig att koda det gratis åt mig så kan jag kamma hem storkovan...
// JohanSv: Vill hitta text i bilder mha VB.NET
http://www.codeproject.com/csharp/Neural_Network_OCR.asp
/JohanSv:Vill hitta text i bilder mha VB.NET
Någon som har en bra approach på detta?Sv: Vill hitta text i bilder mha VB.NET
Jag är nog rädd att du nästan får tillverka en ny teknik på marknaden i ditt fall.Sv:Vill hitta text i bilder mha VB.NET
-Vad är det för bilder?
-Vad är det för kod?
-Varifrån får du bilderna?
-Vilken färg har koden?
-Vilket typsnitt har koden?
-Finns det annan text i bilden.Sv: Vill hitta text i bilder mha VB.NET
Tekniken du söker heter, OCV (Optical character verification).
Kolla på, Matrox Imaging Library (MIL) http://www.matrox.com/imaging/products/mil/home.cfm.
/Johan