Jag har formMain som startup form och nu har jag skapat en class som måste komma åt en Listbox som finns på formMain. Hade det varit någon annan form så kunde jag ha deklarerat den globalt för att komma åt den, men nu när den är som startup form så deklarerar jag ju aldrig den själv. Du tittar i koden, där hittar du main-metoden (som måste finnas...), där kan du ändra innehållet Hmm jag hittar ingen main. I VS2003 kunde man klicka på nått plustecken i kodeditorn för att få fram en massa mer kod. Jag antar att det är den koden jag ska få fram? Dock har jag inte lyckats med det i VS2005... Ah... vs.net 2005. Den funktionen ligger antagligen i filen Program.cs. Eller så har den hamnat i designer-filen (varje formulär har två filer, en kod-fil och en design-fil, båda två är vanlig .net kod. Så istället för att design och vanlig kod trängs i en fil så har de varsin. Kolla i design-filen också (plustecknet vid formuläret i solution view) Ok, när jag valde Show all files i Solution Explorer så kom filerna fram. formMain.Designer.vb innehåller dock ingen main-metod vad jag kan se? Och någon Program.cs-fil hittar jag inte alls. Jag har sökt runt lite på internet nu och det verkar som att Program.cs enbart finns i C# (inte så konstigt med tanke på namnet). Men inte heller Program.vb finns, tydligen för att motsvarigheten i VB.NET är en main-metod i Form1 (antar att dom syftar på startup form). Jag löste problemet genom att skapa en variabel i classen (Public lstTest As System.Windows.Form.Listbox) och sen i formMain där jag skapar en ny instans av classen så sätter jag clsTest = lstTest. Nu har jag typ samma problem igen. Jag vill komma åt formMain från en class, men den här gången skapas classen på olika ställen i programmet och inte från formMain. Så jag kan inte skapa en referens på det sättet som jag löste den här tråden tidigare. Jag deklarerade frmMain globalt i moduleTest och satte den till Me i Form_Load. Så nu fungerar det som det är tänkt.Komma åt formMain?
Hur kommer man åt den då?
ThomasSv: Komma åt formMain?
Sv:Komma åt formMain?
Sv:Komma åt formMain?
ThomasSv:Komma åt formMain?
Men jag hittar ingen main där heller...
En enkel förklaring:
[moduleTest] -> [classTest] -> [formMain]
Alltså, moduleTest skapar en instans av classTest som ska kunna komma åt formMain.
Hur gör man?
ThomasSv:Komma åt formMain?
Thomas