Hej alla Server.MapPath kan endast användas av tex default.aspx.vb . tex databas.vb kan inte det då denrj ärver av Page. Är inte säker på att jag förstått frågan men om frågan gäller hur du anropar Server.MapPath från en klass (som inte är en code-behind-sida) så kan du väl använda:ServerMapPath
Nu är det så här att jag har utvecklat ett webbaserat matbokningssystem i vb.net som jobbar mot en access databas.
Det jag undrar över är hur man kan använda sig Server.MapPath i en klass. Jag har en klass som tar hand om dataset,kopplingar etc. Som det är idag så har jag ju hårdkodat sökvägen enligt följande...:
Private AccessConn As New OleDb.OleDbConnection("Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="C:\Inetpub\Inetpub\Projekt\ComMat\DB\ComMat.mdb")
...vilket har funkat fint då jag kört lokalt. Men nu har jag beställt plats på ett webbhotell och behöver få fram sökvägen till roten till min plats på severn och sedan mappa till min databas.
Har provat att flytta allt till web.config enligt följande..:
Min klass : Private AccessConn As New OleDb.OleDbConnection("Provider = Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings("Database"))
Min web.config
<configuration>
<appSettings>
<add key="Database" value="./DB/ComMatDB.mdb" />
</appSettings>
Där jag alltså försökte köra samma syntax som när man mappar exempelvis en bild. Men det här funkar alltså inte?! Och har kollat lite på det här med server.mappath, men behöver hjälp.
Någon som har bra tips hur jag kan gå tillväga är hjärtligt välkommna att skriva några rader.
// Bästa hälsningar Thomas KSv: ServerMapPath
Så prova med Application.StartPath(./databas). Där Databas är en map. ./Databas betyderden katalog där webbsidan ligger och sen databaskatalogn.Sv: ServerMapPath
<code>
HttpContext.Current.Server.MapPath
</code>