Hej, password är ett reserverat ord du måste skriva ordet med hakparentes:SQL INSERT i vb.net
Sitter och ska lägga in data i en accsses 2003 db ifrån mitt vb.net webformulär.
Om jag skriver som det ser ut nedan så fungerar det inte, jag får upp Syntaxfel i INSERT INTO-uttryck.
Men om jag tar bort den sista posten '{2}' (password) och minskar arrayn till 2 så fungerar det ??????
password i db är text med 50 characters
Dim values As New ArrayList(3)
Dim sql As String
sql = "INSERT INTO users (userid, login, password) VALUES ('{0}', '{1}', '{2}')"
values.Add(Guid.NewGuid().ToString())
values.Add(txtLogin.Text)
values.Add(txtPwd.Text)
sql = String.Format(sql, values.ToArray())
Dim con As New OleDb.OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;data source=C:\inetpub\wwwroot\myusers\db\userdb.mdb")
Dim cmd As New OleDbCommand(sql, con)
con.Open()
cmd.ExecuteNonQuery()
Exception ser ut som följande:
[OleDbException (0x80040e14): Syntaxfel i INSERT INTO-uttryck.]
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandTextErrorHandling(Int32 hr) +41
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandTextForSingleResult(tagDBPARAMS dbParams, Object& executeResult) +174
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandText(Object& executeResult) +92
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommand(CommandBehavior behavior, Object& executeResult) +65
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteReaderInternal(CommandBehavior behavior, String method) +112
System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteNonQuery()
MyUsers.newuser.btnAccept_Click(Object sender, EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\MyUsers\Secure\newuser.aspx.vb:94
System.Web.UI.WebControls.Button.OnClick(EventArgs e) +108
System.Web.UI.WebControls.Button.System.Web.UI.IPostBackEventHandler.RaisePostBackEvent(String eventArgument) +57
System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(IPostBackEventHandler sourceControl, String eventArgument) +18
System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(NameValueCollection postData) +33
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +1292
Tacksam för hjälpSv: SQL INSERT i vb.net
[password]