Skulle vilja "slänga ut" resultatet jag får av en OleDbCommand/OleDbDataReader till en gridkontroll, men lyckas inte få till det med den jag hittar (DataGrid), någon som vet? Det är väl enklare att använda ett dataset eller en dataview istället. ...det fungerade även utan .DataBind raden!!?!? Vill du ändra data i själva gridden? Vanligare är ju att man väljer vad som skall ändras genom att tex klicka i gridden och sedan editera datat i ett annat formulär.Datareader till kontroll?
Så här gör jag:
Dim Connection1 As New System.Data.OleDb.OleDbConnection
Dim Command1 As New System.Data.OleDb.OleDbCommand
Dim Reader1 As System.Data.OleDb.OleDbDataReader
Connection1.ConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data source=" & System.AppDomain.CurrentDomain.BaseDirectory() & "DB.mdb"
Command1.Connection = Connection1
Reader1 = Command1.ExecuteReader
...här skulle jag vilja kopiera ut hela Reader1 till min DataGrid...
Reader1.Close()
Connection1.Close()
/MiZSv: Datareader till kontroll?
System.Data.SqlClient.SqlConnection objConn = new System.Data.SqlClient.SqlConnection();
System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter objAdapter1 = new System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter();
System.Data.SqlClient.SqlCommand objCommand = new System.Data.SqlClient.SqlCommand();
DataSet dsData = new DataSet();
try
{
// Open connection with the database.
objConn.ConnectionString = connString;
objConn.Open();
objCommand.CommandText = "select * from test";
objCommand.Connection = objConn;
objCommand.CommandTimeout = 100;
objAdapter1.SelectCommand = objCommand;
// Fill the DataSet with the information from the database.
objAdapter1.Fill(dsData, "Data");
objConn.Close();
DataGrid1.DataSource = dsData;
DataGrid1.DataBind();
I c# för all del, men lätt att översätta.
mvh
henrik
Sv:Datareader till kontroll?
Följd fråga: nu slänger jag ut mina data till DataGriden och kan där ändra dem, hur skickar jag tillbaka dem till databasen (update)?Sv: Datareader till kontroll?
Men om du vill ändra data i själva gridden, jag brukar loopa igenom alla raderna och bygga en sqlsats, men det kan nog gå att ta datagridens datasource och uppdatera direkt mot databasen också.